Interessant uitzwaaimodel
Tot de geheel nieuwe MX-5 - die samen met Alfa Romeo wordt ontwikkeld - in 2015 het stokje overneemt, moet de NC het nog twee jaar uitzingen. Voor een model dat al bijna een decennium meedraait, kunnen dat twee lange jaren zijn. In sommige opzichten beginnen de jaren voor Mazda's sympathieke roadster ook al behoorlijk te tellen. Voor een hypermoderne kapconstructie ben je bij de MX-5 aan het verkeerde adres en op knipperende, bliepende en trillende rijassistenten hoef je ook niet te rekenen. Je mag het allemaal lekker zelf doen.
En juist dat maakt het rijden in de MX-5 zo leuk. Met z'n ideale gewichtsverdeling en z'n pure rijeigenschappen pakt 'ie je in en als je de Japanner vervolgens door de zomerse natuur stuurt, rijd je helemáál met een glimlach van oor tot oor. Wat een heerlijke, pure rijdersauto is dit! De vraag stellen of de leeftijd er dan eigenlijk nog toe doet, is 'm beantwoorden. Sterker nog: dat de MX-5 op leeftijd raakt, heeft ook zo z'n positieve kanten. Voor 300 euro krijg je wat lekkernijen die van de Hanabi een interessant uitzwaaimodel maken. Al mag dat afscheid van ons nog wel even duren...
- Volop rijplezier
- Interessante Hanabi-uitvoering
- Sympathieke uitstraling
- Lawaaiig op snelwegtempo
- Te krap voor mensen langer dan 1,85
- Stuurwiel niet in diepte verstelbaar