Volop rijplezier
Nou, dat hebben we geweten! De MX-5 was onze metgezel tijdens een midweek in het heuvelachtige Luxemburg, bij uitstek een omgeving waar een auto als deze helemaal in z'n element is. Met een blauwe hemel boven je is het domweg genieten om de MX-5 door de schitterende heuvels te sturen. Heerlijk speels en lichtvoetig vliegt de auto van bocht naar bocht, en door de verbeterde gasrespons voelt 'ie nog best gretig aan ook. Je moet 'm wel op toeren houden, want onderin reageert de 1.8 - de enige motorisatie waarop het Hanabi-pakket leverbaar is - niet altijd even alert. Zeker in zo'n glooiend landschap ben je soms flink aan het poken om de vaart erin te houden, maar eerlijk is eerlijk: dat past ook wel weer 'n beetje bij het rijden met zo'n pure achterwielaandrijver. In ons vlakke Nederland staat de 1.8 met meer gemak z'n mannetje.
Rijplezier biedt de MX-5 dus volop, maar dat neemt niet weg dat de auto wel een beetje op leeftijd begint te raken. Van de modernste rijhulpjes is de Japanner bijvoorbeeld gespeend, maar in zo'n lichtgewicht roadster is dat geen groot gemis. Storender is de kapconstructie, die in drie etappes werkt. Eerst moet je de kap met de hand ontgrendelen, vervolgens vouwt het dak zich met een druk op de knop in twaalf tellen tot achter de hoofdsteunen op, en tot slot mag je - met de knop tussen de voorstoelen - de zijruiten nog het laatste zetje geven. Komt nog bij dat de MX-5 op snelwegtempo behoorlijk luidruchtig is. Foutloos is de Mazda dus zeker niet, al ben je snel geneigd 'm dat te vergeven als je ziet hoeveel rijplezier je daarvoor terugkrijgt.