Pretpakket
Veel ruimte biedt zo'n tweezittertje natuurlijk niet, maar de ruimte díe overblijft, is door de Japanners goed benut. Onder de 1,85 zit je heel aardig in de MX-5, al is het jammer dat de zittingen wat kort zijn en dat het stuurwiel niet in diepte verstelbaar is. Ook de bagageruimte is met 150 liter - ook met kap open - niet al te groot, maar wel lekker praktisch ingedeeld. Het dashboardkastje is ook al niet zo ruim bemeten, maar in het opbergvak tussen de voorstoelen (waar ook de ontgrendeling van de tankdop zit verstopt) vinden je portemonnee en je smartphone met gemak een plekkie. Genoeg feitjes over ruimte. Flesje drinken in de deur, het hoesje van je favoriete CD in het portiernetje, kap naar beneden en rijden maar.
Kijk, en dan komt de kracht van de MX-5 bovendrijven. Figuurlijk dan, want met 126 pk is de Japanner geen strepentrekker. De sprint naar de 100 duurt precies tien tellen - genoeg om bij het stoplicht door Jan en alleman voorbij te worden gereden. Maar wat geeft het? Voor rijplezier is meer nodig dan alleen vermogen en dat weten ze bij Mazda maar al te goed. De gewichtsverdeling is met 50% vóór en 50% achter bijvoorbeeld optimaal, het zwaartepunt lekker laag, en met een leeggewicht van nog geen 1.100 kg heb je ook niet zoveel vermogen nodig om fatsoenlijk van je plek te komen. Tel daarbij achterwielaandrijving, chirurgisch precieze besturing en een strak schakelende vijfbak op en je hebt op papier een fijn pretpakket.