Uitgedund motorenpalet
Met de facelift is het motorenaanbod in Nederland uitgedund. Momenteel kun je de Outback met een atmosferische 2.5i viercilinder boxer en geblazen 2.0D boxerdiesel bestellen. De 2.5i is alleen nog met Lineartronic transmissie verkrijgbaar, de 2.0D kan nu naar keuze met een zesbak of Lineartronic uitgerust worden. Verder is de 3.6R zescilinderboxer uit de prijslijst gehaald. Een groot gemis zal dat niet zijn, door ons belastingstelsel ging deze versie voor meer dan 70 mille over de toonbank. Het aantal verkochte exemplaren kun je op een hand tellen, voor de Nederlandse markt is de diesel een meer voor de hand liggende keuze. Zo bezien is de optie voor de Lineartronic transmissie een welkome aanvulling.
Aan de 2.0D boxerdiesel is sinds de introductie in 2008 weinig veranderd. Het blok levert nog steeds 150pk en een hoog koppel van 350Nm. Dit komt nu wel iets eerder vrij, namelijk bij 1.600tpm. Daarmee is de boxerdiesel voldoende krachtig om de 1.600kg zware Outback vlot van zijn plek te krijgen. Bovendien is de powerband van de 2.0D lekker breed. De sprint naar 100km/h duurt minder dan 10 seconden en de topsnelheid van 195km/h volstaat ruimschoots. Daarmee ben je in de Outback zelfs sneller onderweg dan in de 163pk en 400Nm sterke Volvo XC70 D4. Stevige acceleraties gaan wel gepaard met een goed hoorbaar genagel. Naar moderne maatstaven is de loopcultuur van de boxerdiesel een tikje rauw en de geluidsproductie hoog. Storend is het niet, maar een betere isolatie zou geen kwaad kunnen.