Subaru Outback 2.0D Lineartronic Executive AWD

Pawel Piotrowski - 14 juli 2013

Kwaliteitsslag

Ten opzichte van een gemiddelde middenklasser is het ruimteaanbod in het interieur van de Outback ook een maatje meer. Met mijn lengte van 1,90m ben ik niet echt klein, maar na het instappen laat ik de elektrisch verstelbare zetel geruisloos naar voren schuiven om goed bij het stuur en de pedalen te komen. Een goede zitpositie is snel gevonden, maar toch moet ik licht vooroverbuigen om bepaalde knoppen op de kolossale middenconsole te bereiken. De afstand is simpelweg te groot. Opeens begrijp ik waarom veel mensen tegenwoordig voor een kleinere auto kiezen; de ruimte van een moderne D-segmenter heeft bijna niemand nodig. Desondanks is het royale ruimteaanbod een fijne eigenschap. Zowel voor- als achterin is er plek voor volwassen basketballspelers inclusief bagage. Ook achterin zit je dankzij de verstelbare rugleuning en zee aan ruimte als een vorst. Met 526 liter is de bagageruimte niet buitensporig groot, maar wel slim. De bagageafdekking kun je eenvoudig onder de dubbele laadvloer opbergen wanneer je die niet nodig hebt.

De lichte facelift heeft ook in het interieur zijn vruchten afgeworpen. Modeljaar 2013 heeft een nieuw stuurwiel, instrumentencluster en homogener kleur- en materiaalgebruik gekregen. Vooral dat laatste komt de kwaliteitsbeleving ten goede. De toplaag van het dashboard is nu indrukbaar en de grote middenconsole oogt dankzij de donkere tint een stuk rustiger. Het navigatiesysteem is hetzelfde als in de Forester en XV, maar werkt dankzij een stel knoppen intuïtiever en gebruiksvriendelijker. Sowieso merk je aan alles dat de Outback het topmodel van Subaru is. Op de materialen is vrij weinig aan te merken en de deuren klinken bij het dichtslaan minder blikkerig dan bij andere modellen. Het is nog lang geen Audi vanbinnen, maar Subaru heeft een enorme kwaliteitsslag gemaakt. Ook op het gebied van veiligheidstechnologie beginnen de Japanners in te lopen. Op sommige markten kun je de Outback met EyeSight bestellen, een systeem dat adaptieve cruisecontrole met een botswaarschuwing combineert. Wanneer dit systeem ook in Nederland leverbaar wordt, is nog niet bekend.

150 pk
350 Nm
195 km/h
9,7 s
6,8 (6.3) l/100km
166 g/km
G
22%
€ 47.795
€ 56.695
€ 1.039 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Peugeot 508 SW RXH HYbrid4

  • Jeep Cherokee 2.0 CRD Longitude

  • Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TSI

  • 2015 - Subaru Outback 2.5i Lineartronic CVT Premium EyeSight

  • 2011 - Subaru Outback 2.5i Luxury