Jaguar XF Sportbrake 2.2D S Sport Business Edition

- 24 mei 2013

Obligate vergelijking

In het resumé ontkomen we natuurlijk niet aan de verplichte vergelijking met de Duitse drie. Het is lastig om te voorspellen hoe die strijd gaat verlopen. Kwalitatief zit de XF steeds dichter in de buurt van die gevestigde orde, maar de sedan en bijvoorbeeld ook de Japanse concurrent kunnen nog steeds alleen maar dromen van de verkoopcijfers van de Duitsers. Het imago, met name rond de waardevastheid, is niet iets dat je met één of twee modellen aan de kant schuift. Stukje bij beetje moet het vertrouwen groeien en is er durf bij de klant nodig om zich te onderscheiden. Degenen die dat doen kunnen we alleen maar toejuichen, want deze Sportbrake is een uitermate knappe verschijning die we graag in het straatbeeld zien verschijnen. Voor Jaguar is iedere verkoop winst, omdat deze variant er simpelweg nog niet was, maar wellicht dat er met onze voorliefde voor stationwagons zomaar een boost mogelijk is om wat meer aan de Duitse hegemonie te knabbelen. Of het nu gaat gebeuren of niet, het zou de prachtige en kwalitatief goede Brit in ieder geval recht doen.

  • Ruimte
  • Comfortabele inborst
  • Prima verbruik
  • Klein, diep weggestopt touchscreen
  • Vertraging automaat
  • Bekrachtiging bij start-stop
200 pk
450 Nm
214 km/h
8,8 s
5,9 (5.1) l/100km
135 g/km
D
22%
€ 54.780
€ 70.000
€ 1.283 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 250 CDI

  • Volvo V70 D3 Ocean Race

  • BMW 5 Serie Touring 520d High Executive

  • 2016 - Jaguar XF 2.0d R-Sport

  • 2012 - Jaguar XFR 5.0 V8 Supercharged

  • 2011 - Jaguar XF 2.2D

  • 2009 - Jaguar XF 3.0 Diesel S Portfolio

  • 2008 - Jaguar XF 2.7D Premium Luxury