Jaguar XF Sportbrake 2.2D S Sport Business Edition

- 24 mei 2013

Royaal

Het interieur is goeddeels gelijk aan dat van de gewone XF. Het heeft een fijne, eigen uitstraling met moderne en hoogwaardige materialen, waar her en der de klassieke waarden van het merk doorschijnen. Neem de luxe leren bekleding bovenop het dashboard en het stoere metalen front. Het multimediasysteem heeft duidelijk een aantal stappen voorwaarts gezet sinds de introductie van de eerste XF, maar haalt het nog niet bij dat van de concurrentie. Dat het scherm relatief klein is, is nog niet eens zo'n probleem, maar omdat het vrij diep in het dashboard ligt, lijkt het nog kleiner en is het bovendien weer wat minder prettig te bedienen. Verder is de ergonomie goed voor elkaar en blijft systeem van wegdraaiende ventilatieroosters en JaguarDrive-knop een lust voor het oog.

Je zit gewoon erg goed in de Jag. De veelvoudig elektrisch verstelbare, zwartleren stoelen kennen geen exclusief design, maar zijn gewoon formidabele, zware stoelen. Een heel grote pre van de Sportbrake is natuurlijk de ruimte achterin, maar daarmee moet je niet alleen denken aan de bagageruimte, want zelfs met lange personen voorin kan je achterin als grote volwassene zitten zonder dat je benen of kruin in aanraking komen met de omgeving. Sterker, bij lange na niet. In de XF Sportbrake kan je je dus prima laten rijden. Wellicht moet je wel voor een wat lichter interieur kiezen als je ook nog aan het werk zou willen. Met het zwarte leer, maar voornamelijk door de zwarte hemel is het interieur optisch wat aan de kleine kant. Ook achter de achterbank is de nodige ruimte te vinden, maar dat zijn we natuurlijk gewend in deze klasse. Op de mooi vlakke laadvloer ligt tot aan het raam zo'n 550 liter metend opbergvolume. Dit is goed vergelijkbaar met bijvoorbeeld de 5 Serie Touring en A6 Avant. Een geïntegreerd systeem waar je de bagage mee vast kan zetten voorkomt dat kleine items de royale ruimte gaan gebruiken om aan de wandel te gaan. Met (een deel van) de bank plat, bleek het zelfs mogelijk om 2,5 meter lange tuinpalen met de achterklep dicht te vervoeren. Met welke Jaguar kon je dat in het verleden nu zeggen?

200 pk
450 Nm
214 km/h
8,8 s
5,9 (5.1) l/100km
135 g/km
D
22%
€ 54.780
€ 70.000
€ 1.283 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 250 CDI

  • Volvo V70 D3 Ocean Race

  • BMW 5 Serie Touring 520d High Executive

  • 2016 - Jaguar XF 2.0d R-Sport

  • 2012 - Jaguar XFR 5.0 V8 Supercharged

  • 2011 - Jaguar XF 2.2D

  • 2009 - Jaguar XF 3.0 Diesel S Portfolio

  • 2008 - Jaguar XF 2.7D Premium Luxury