Keep calm
Keep calm and enjoy your ride. Het zou de Jaguar-variant kunnen zijn van de geruststellende posters van de Britse overheid in het begin van de tweede wereldoorlog. De XF Sportbrake straalt in alles comfort en rust uit. De achttraps automaat schakelt soepel door de verzetten, terwijl de motor laat merken bij lage toerentallen prima zijn werk te kunnen doen. Het geluidsniveau van de motor is bij deze brommerige waarden wel wat hoger dan dat van de directe concurrentie. Deze 2.2D heeft in S-uitvoering 200 pk, maar het lijkt of hier de wetenschap van het hebben van dit vermogen belangrijker is dan het benutten ervan. Puur naar het karakter van de auto kijkend, zouden wij waarschijnlijk de 163 pk uitvoering kiezen en ruim 4.000 euro in de zak te houden. Ook in de vering en demping voert comfort de boventoon. Er is wel degelijk een goede communicatie met de ondergrond, maar oneffenheden worden prettig glad gestreken. De besturing is gematigd direct, waardoor de precisie goed is, maar het wel met het nodige gemak gaat. Wanneer er gekeerd of ingeparkeerd moet worden, word je je trouwens weer goed bewust van de bekrachtiging, want doordat het start-stopsysteem er snel inspringt kan je op het moment van stilstaan het stuur niet meer rond krijgen omdat de bekrachtiging er dan ook direct mee ophoudt. Wanneer je het rempedaal lichtjes lift, is het probleem opgelost, maar het is toch vaak net even onhandig.