Snel laden, ver rijden
De Renault Zoe is de eerste auto die een actieradius van meer dan 200 km in de NEDC (New European Driving Cycle) scoort, het is de eerste volledig elektrische auto in het B-segment en het is de eerste elektrische auto die er niet als een elektrische auto uitziet. Dat laatste is geen feit dat door Renault gedicteerd is, maar onze eigen constatering die tijdens de testrit door verschillende omstanders gedeeld werd. Dankzij zijn Caméléon lader kan de Zoe aan een verscheidenheid aan laadpalen gekoppeld worden. Deze lader - de eerste wisselstroomunit in een elektrische auto - kan vermogens aan tot 43 kW. En dat zet zoden aan de dijk als je een keer snel je auto wilt laden: in een halfuur is de accu voor 80% geladen. Thuis aan de wallbox laadt de Zoe in 8-9 uur op, aan een 11 kW laadpaal duurt dit maximaal drie uur en aan de nieuwe generatie 22 kW laadpalen duurt het opladen van de Zoe hooguit twee uren. De Zoe maakt gebruikt van de bekende Mennekes-stekker.
Laten we de laadtechniek eerst iets uitgebreider onder de loep nemen. Het Nederlandse laadnetwerk maakt gebruik van gelijkstroomtechniek, dat is opmerkelijk omdat het elektriciteitsnetwerk overal ter wereld gebruik maakt van wisselspanning. Het besluit om in Nederland gelijkstroomladers te plaatsen is ingegeven van overheidshalve, dat maakt dit onlogische besluit iets minder opmerkelijk. Renault stelt dat gelijkstroomladers minder kostbaar zijn en dat, als we echt iets willen bereiken op het gebied van elektrische mobiliteit, we pragmatisch te werk moeten gaan. Een actieradius van 210 kilometer liegt er niet om, maar dit bereik moeten we op waarde schatten omdat deze meettechniek door de Europese overheid gedicteerd wordt en tot zeer rooskleurige voorspellingen ten aanzien van het verbruik leidt. Renault windt er geen doekjes om en noemt een reële actieradius van 175 km, bij een gematigde rijstijl met gebruik van airco zou de Zoe 150 km ver moeten komen. Bij winterweer rijdt de Zoe 100 kilometer op een acculading.
Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive
Mazda 2 1.5 90 pk GT-M
Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI
Kia Rio 1.1 CRDi Super pack
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Dynamic
Honda Jazz Hybrid 1.4 Hybrid Elegance
Skoda Fabia 1.4 TSI RS DSG
Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium
Toyota Yaris 1.0 VVT-i Lounge
Peugeot 208 1.2 PureTech GT-Line
Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus
Hyundai i20 1.2HP i-Motion