Geen downsizing, geen gemis?
Deze vijfbak schakelt anders dan we van Hyundai gewend zijn, de pook valt niet als vanzelfsprekend in de versnelling, je moet 'm gericht in het gewenste verzet klikken. Na een tijdje wen je hieraan en weet je niet beter, maar het klik-klak gevoel dat de i30 bak geeft, mis je in de i20. Bij 120 kilometer per uur in de vijf draait de motor 3.500 toeren, dat lijkt veel, maar het motortje heeft zijn draaisnelheid ook nodig om de i20 op tempo te houden. Ondanks dat is de motor op die snelheid mooi stil en valt het verbruik alleszins mee. We hebben het brandstofverbruik gemeten op een route die voor meer dan driekwart uit snelweg (120 km/u) bestond, het gemiddelde verbruik kwam uit op 1 op 15,8. Een keurige waarde. Opvallend is dat de boordcomputer erg nauwkeurig is met de verbruikscijfers, deze komt bijna exact overeen met de waarde die we berekenden na het aftanken.
Vooralsnog levert Hyundai geen downsizemotoren in haar modellen, en het is nog maar de vraag of we een kleine vier- of driepitter met turbo in de i20 zullen zien. Althans, de i20 in zijn huidige vorm. Eigenlijk past het huidige motorenaanbod ook prima bij de i20: ze zijn niet het nieuwste van het nieuwste, maar dat is de i20 - de facelift ten spijt - ook niet. Er zijn genoeg concurrenten die op technisch gebied en qua uitrusting aanzienlijk moderner zijn, maar dat alles moet ook betaald worden. Dan maar geen 160 Nm koppel vanaf 1.500 toeren, gewoon een keertje extra terugschakelen en je komt er ook wel. Zij het iets minder snel.
Nissan Micra 1.2 DIG-S Acenta
Chevrolet Aveo 1.4 LT
Fiat Punto TwinAir Easy
Dacia Sandero 0.9 TCe 90 Lauréate
Suzuki Swift 1.2 Exclusive
Mazda 2 1.3hp TS+
Fiat Panda Twinair 85 Lounge
Fiat Panda CNG TwinAir Turbo 80 CNG Lounge
Kia Rio 1.2 CVVT DynamicLine
Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Gold
Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium