Cilinderuitschakeling
De sportiviteit is dus in optische zin duidelijk aanwezig, maar hoe zit het nu met de zuinigheid? Natuurlijk doen speciale banden, het terugwinnen van remenergie en een start-stopsysteem allemaal een duit in het zakje, maar de belangrijkste factor moet in het motorblok zelf gezocht worden. Zodra er minder power nodig is, kunnen de twee middelste cilinders losgekoppeld worden door verschuivende nokkenassen en gaat het blok verder als tweecilinder. Het verbruik neemt dan direct tot 25% af. Bij lage versnellingen en snelheden is de grootste winst te behalen, terwijl het effect vanaf 140 km/h tot nul is gereduceerd. Tot die snelheid is het dus mogelijk om op twee pitten te rijden en ook in de stad zie je regelmatig in het display staan dat het blok als tweecilinder opereert. Het prettige is dat het blok heerlijk snel kan switchen tussen beide modi. Wanneer er twee cilinders uitgeschakeld zijn is dit merkbaar, al denken we dat een onwetende bestuurder het niet door zal hebben. Met name via het stuur en de pedalen voel je de resonantie toenemen en pruttelt het blok iets meer. Met name rond bepaalde toerentallen is het goed merkbaar, zoals bij 2.500 toeren en laat dat nu net het punt zijn waar je bij 120 km/h in de zesde versnelling zit. Storend is het over het geheel genomen niet, het is dus ook niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld het Twinair-blok uit Italiƫ, maar voor een VW voelt het wat onwennig.
2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats
2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI
2011 - Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG
2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG
2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline
2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion
2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline