Rauw, maar wel soeverein
De X3 is niet alleen cijfermatig een ideale reisauto. Al tijdens de eerste meters merk ik dat de sDrive18d een prettige motorisering is. De tweeliter diesel klinkt weliswaar wat rauw en luidruchtig, maar in combinatie met de zijdezacht schakelende achttraps automaat is het een levendig geheel. In het dagelijkse Nederlandse verkeer staat de 143pk en 360Nm sterke diesel zijn mannetje. Hij versnelt de X3 met gemak naar snelwegtempo, zonder hoog in de toeren te klimmen en een gevoel van onbehagen te verspreiden. Met dank aan de fabuleuze automaat. De acht verzetten zorgen onder normale omstandigheden ervoor dat het toerental zich overwegend tussen 1.800 en 2.200 omwentelingen bevindt. Een soevereine rijbeleving die de investering van €2.553 voor de automaat dubbel en dwars waard is.
Tijdens de eerste etappe richting Stuttgart houden wij een constant tempo van 130km/h aan. Het is rustig op de weg en onze gemiddelde snelheid ligt na enkele honderden kilometers net boven 100km/h. De boordcomputer is er blij mee en laat een steeds lager gemiddeld verbruik zien. Het zakt tot rond de zes liter per honderd kilometer, maar van het opgegeven verbruik zijn we ver verwijderd. Hoe goed ik mijn best ook doe, een gemiddelde van 5,4 liter lijkt domweg onhaalbaar. De achterwielaandrijving en het geknepen vermogen zorgen er wel voor dat we minder diesel verstoken dan tijdens een eerdere rijtest met de X3 xDrive20d. Het verbruik is dus inderdaad lager, al scheelt het minder dan beloofd. Voer je het tempo op, dan verdampt het verschil helemaal. Vanaf 150km/h stijgt het verbruik vrolijk tot 9 à 10 liter. Het is naïef om iets anders te verwachten, de X3 blijft immers een hoge en zware auto. Ook als instapper.
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD i-Catcher
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD ExecutiveLine
Land Rover Freelander 2 Si4 SE AWD
Ford Kuga 2.0 TDCi 163pk Powershift Titanium
Land Rover Discovery Sport SD4 HSE
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive
Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
Lexus NX300h AWD President Line
Nissan X-Trail 1.6 DCI Tekna
Subaru Forester 2.0D Comfort