Sprong voorwaarts
Tijdens onze eerdere kennismaking merkten we al op dat we uitkeken naar de turboversie, aangezien de 140 pk sterke 1.6 GDI nog niet de atletische capaciteiten had die we eigenlijk verwachtten. Ondanks het feit dat het nog niet de 210 pk zijn waar we toen van repten, is er met 186 pk in ieder geval een goede sprong voorwaarts gemaakt en zeker met zijn 270 Nm zijn de specificaties toereikend om zich te gaan meten met diverse hot hatches. Overigens geven we de hoop op meer vermogen nog niet op, want het gonst al een tijdje dat er ook nog een Veloster Turbo R-Spec zit aan te komen. Het feit dat concerngenoot Kia al officieel zijn cee'd met een 200+ pk motor heeft aangekondigd, maakt dat alleen maar aannemelijker. In het uiterlijk is de Veloster van zichzelf al een opvallende verschijning, maar bij de turboversie wordt daar nog een flinke schep bovenop gedaan. Met name aan de achterzijde schreeuwen de twee vuistdikke uitlaten en de grof gebouwde diffuser je van afstand toe. Maar ook subtielere elementen als skirts, anders gevormde bumpers en andere kunststof omlijsting voor bijvoorbeeld de mistlichten maken dat de auto een stukje krachtiger oogt. Doordat de zeskantige grille nu geen inleg in de kleur van de lak meer kent, oogt de neus tevens wat lager dan bij de standaard Veloster.