To the point
Zoals het een grote auto betaamt, wordt het rijden beschreven door het woord comfort. De hoge ligging en grote wielbasis zorgen voor een relaxt rijgedrag, maar gelukkig zonder daarbij zweverig te worden. Van zichzelf is het sturen helaas wel wat te comfortabel. Er zijn heel wat omwentelingen nodig om de juiste draai te bewerkstelligen, waarbij de weerstand erg laag is. Gelukkig zit er een functie op het stuur waarmee het sturen wat sportiever ingesteld kan worden, al is dat een relatief begrip, want sportief zouden we het toch niet durven noemen. Standaard gebruikten wij de sportstand en het was dat we de comfortstand even moesten proberen, maar die ging zo snel mogelijk weer uit. Wanneer je ondanks de instelbare stuurbekrachtiging toch moeite hebt om binnen de lijntjes te rijden, dan zal de lane assist je tijdig waarschuwen met een nogal irritante waarschuwingstoon. Helaas is het systeem wel erg bemoeierig en raakt het zelfs in de war van water in de spoorvorming.
De zestraps automaat is niet merkbaar aanwezig en dat is precies wat hem siert. Schakelacties gaan snel en zonder een hoop bombarie. Hyundai snapt waar dit onderdeel in een auto als deze voor dient, want de auto ontbeert zinloze onderdelen als schakelflippers of een sportstand. Wanneer het voor een inhaalactie nodig is, voelt de automaat perfect aan wanneer er wat later opgeschakeld moet worden, maar verder is de Santa Fe geen strepentrekker en doet hij gelukkig ook geen rare pogingen om dat te zijn. De 400 Nm trekkracht zal meer mensen aanspreken, want als het nodig is wil de SUV zijn spierballen laten zien en dat er dan tot twee ton voortgetrokken mag worden is een interessant gegeven voor mensen die regelmatig met een stevige trailer op pad moeten. Wanneer je voor het paardje of bootje wel eens het asfalt moet verlaten, doet de vierwielaandrijving nog een prettige duit in het zakje. Het verbruik bleef ondanks de 1.800 kilogram en vierwielaandrijving op 7,5 liter per 100 kilometer steken en dat vinden we lang niet gek. Temeer omdat we de ecostand er niet voor ingeschakeld hebben.
Ford Kuga 2.0 TDCi 163pk Powershift Titanium
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
Honda CR-V 2.2 i-DTEC Executive
BMW X3 sDrive18d High Executive
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
Kia Sorento 2.2 CRDi AWD ExecutiveLine
Nissan X-Trail 1.6 DCI Tekna
Land Rover Freelander 2 Si4 SE AWD
Land Rover Discovery Sport SD4 HSE
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle TC-SST 4WD
Subaru Forester 2.0D Comfort
Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige
Chevrolet Captiva 2.2 D 184 LTZ