Volvo V40 D2 Summum

- 4 september 2012

Op de sportieve toer

Om te kunnen concurreren met auto's als de A3, 1 Serie en A-Klasse is Volvo met de V40 wat meer op de sportieve toer gegaan. Brede raamstijlen en een lage daklijn zijn daar de zichtbare uitingen van. Ze dragen weliswaar bij aan een vlotte uitstraling, maar zitten soms ook behoorlijk in de weg. Zo is de dode hoek aan de grote kant (gelukkig is er het BLIS-waarschuwingslampje in de A-stijl) en moeten langere mensen bij het instappen hun hoofd intrekken. Ook de hoofdruimte houdt niet over. Beenruimte is er wel in voldoende mate, dankzij de vrij ver naar achteren geplaatste achterbank. Keerzijde daarvan is dat de bagageruimte aan de krappe kant is.

Desondanks gaat het V60-feestje vanbinnen onverminderd door. Het dashboard met de layout van een afstandsbediening en knoppen op iedere hoek is inmiddels gemeengoed voor het Zweedse merk, zoals de uitmuntende stoelen dat al jaren zijn. Nieuwtjes zijn er ook, in de vorm van de verlichte pookknop en de klokkenwinkel, die in drie verschillende thema's is in te stellen. Functioneel? Niet direct. Uniek? Dat zeker. Ergonomisch steekt het allemaal voorbeeldig in elkaar en ook op het gebied van afwerking en materiaalgebruik blijft de V40 moeiteloos overeind naast de grote jongens in de compacte middenklasse.

115 pk
270 Nm
190 km/h
12,3 s
5,4 (3.6) l/100km
94 g/km
C
22%
€ 25.995
€ 37.555
€ 689 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • MINI Countryman Cooper D Chili

  • Volkswagen e-Golf

  • Citroën DS4 1.6 THP 200 Sport Chic

  • Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline

  • Nissan Leaf Tekna

  • Volkswagen Golf GTD DSG

  • Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo

  • Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Oro

  • Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

  • Lexus CT 200h Luxury Line

  • Seat Leon Cupra R

  • 2016 - Volvo V40 T3 Nordic+

  • 2014 - Volvo V40 D4 Business Summum

  • 2013 - Volvo V40 Cross Country T5 AWD Summum