Perfect samenspel
Vooral omdat we niet bijster gelukkig werden van de aandrijflijn van de Q5 Hybrid, waren we benieuwd of deze ons in de A6 wel kan bekoren. Met name het samenspel tussen de benzine- en de elektromotor zorgde in de voorgenoemde test voor de nodige "horten en stoten". Óf de ingenieurs bij Audi hebben geluisterd naar de kritieken, óf deze techniek past beter bij een auto als de A6, want buiten dat je een kleine trilling voelt als de startmotor de tweeliter benzinemotor aan de praat helpt, is de aandrijflijn soepel en schokvrij. Het gebruik van de elektromotor is vooral prettig bij het wegrijden bij verkeerslichten, wanneer de auto de eerste meters volledig elektrisch snelheid maakt en op hogere snelheid pas hulp vraagt van de verbrandingsmotor. Dit zorgt niet alleen voor een soepele versnelling, maar ook voor een lager verbruik. De fabrieksopgave van 6.2 liter benzine per 100 kilometer is praktisch onhaalbaar, maar het testverbruik van 7.6 liter per 100 km is zeker niet slecht voor de A6 van ruim 1.700 kilogram. Die kilo's zijn overigens nauwelijks merkbaar tijdens het rijden. Zowel in rechte lijn als in bochten ligt de auto als een blok op de weg en oneffenheden in het wegdek worden prima gefilterd tot een comfortabel niveau. Door de soepele vering en de directe - doch wat gevoelloze - besturing is de A6 een prettige metgezel voor lange comfortabele ritten. Een sportief sturende auto is het niet, maar dat is ook niet waar kopers van deze auto om vragen. Binnenkort zal de S6 de rol van sportieveling op zich nemen.
2019 - Audi A6 Avant 40 TDI S tronic Sport
2015 - Audi A6 2.0 TDI Ultra S Tronic S Edition
2012 - Audi S6 Avant 4.0 TFSI Pro Line Plus
2012 - Audi A6 Allroad 3.0 TDI 204 pk Pro Line Plus
2011 - Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line +
2011 - Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line +
2009 - Audi A6 3.0 TFSI quattro Pro Line
2007 - Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line
2006 - Audi A6 2.4 MT Proline