Fisker Karma EcoSport

- 10 april 2012

Weelderig

Er is maar één manier om het antwoord te vinden op deze vraag. Dat is door het binnentreden van de Karma. Door de grote portieren verloopt het instappen naar de voorstoelen verrassend vloeiend. Eenmaal zittend op de met leer beklede zetels kijk je uit over een tevens weelderig met leer bekleed dashboard. Een enkele houtstrip - afkomstig van bomen die opgedoken zijn uit Lake Michigan - en de aluminium panelen waar de automaat en de ruitbediening zich bevindt en een groot touchscreen zijn de enige plekken waar geen leer of alcantara te vinden is. Mede door de lage zit is het ruimteaanbod voorin ruim voldoende. Ook lange mensen kunnen prima een goede zit vinden door de verstelbare stoelen en de elektrisch verstelbare stuurkolom. Achterin valt het al tegen bij het instappen. Omdat de daklijn behoorlijk schuin afloopt, is instappen naar de achterstoelen lastiger dan je verwacht bij een vijf meter lange limousine. Eenmaal genesteld op één van de twee achterstoelen - een driezits achterbank is niet leverbaar - valt de hoofdruimte nog helemaal niet tegen. Beenruimte lijkt er voldoende te zijn, maar omdat de voorstoelen bijna direct op de vloer liggen, is er geen ruimte om je voeten eronder te steken waardoor je al snel met opgetrokken knieën zit. Geheel achterin is uiteraard de bagageruimte, al is er van ruimte niet echt sprake. Door de korte achterzijde en de elektromotoren die de ruimte tussen de achterbak en de leuningen van de achterstoelen hebben ingenomen, is er een bagagebak overgebleven die nog het meest doet denken aan die van een Lotus Elise.

403 pk
1330 Nm
200 km/h
6,3 s
10,0 (2.1) l/100km
51 g/km
A
22%
€ 106.505
€ 116.025
€ 2.127 / maand
€ 731 - € 788 / kwartaal
  • Volkswagen Phaeton 3.0 TDI Highline Lang

  • BMW 7 Serie 730d xDrive

  • Audi A8 Hybrid Pro Line +

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang