Snel en zuinig
Onlangs testten we de 1.6 e-HDi in de grotere 508. In de 208 heeft deze motor een heel ander karakter dan bij zijn grotere broer. Mede door de prettig schakelende zesversnellingsbak en het lage gewicht is de auto bovengemiddeld snel en laat de uitlaat zelfs een snerpend, sportief geluid horen bij acceleratie. Bij constante snelheden blijft het geluid echter op de achtergrond en volgens de boordcomputer blijft het verbruik laag. Een realistisch praktijkverbruik was - mede door de steile hellingen in het Portugese land - niet meetbaar, maar de fabrieksopgave van 3.8 liter per 100 km lijkt ons in het vlakke Nederland benaderbaar. Helaas komt de 1.6 e-HDi niet in aanmerking voor de 14% bijtellingscategorie, maar de 208 1.4 e-HDi met 68pk doet dit wel, ook na 1 juli aanstaande. Tijdens een kort ritje met deze motor - in combinatie met de 2Tronic gerobotiseerde versnellingsbak - blijken de veertig paarden minder de auto niet onaangenaam traag te maken en zeker voor de Nederlandse wegen biedt deze motor voldoende vermogen om lekker mee te komen met het verkeer.