Best praktisch
De 200 THP kennen we nog van de DS4, bij een rustige rijstijl doet hij stil zijn werk en vanaf de 3.000 toeren brengt 'ie een mooie brom ten gehore. In de DS5 heeft de motor ruim 100 kilogram meer te verstouwen dan in zijn kleinere broer, maar met deze motorisering is de 1.505 kilogram zware DS5 uitgesproken vlot. Het schakelen met de zesbak gaat af en toe wat hakerig, en bij snelle gangwissels tussen de eerste drie versnellingen is soms te voelen dat de synchromesh het niet helemaal kan bijbenen. Iets meer verfijning zou wenselijk zijn. Je hoeft je overigens niet suf te schakelen in de DS5, zolang het toerental niet onder de 1.700 komt heeft de motor genoeg puf om vlot te versnellen. Met een anticiperende rijstijl onder winterse omstandigheden haalden we een verbruik van 1 op 13.
Wie in de markt is voor een DS5 doet er goed aan om een flinke proefrit te maken om te kijken of de onderstelafstemming de persoonlijke goedkeuring kan wegdragen. Eerlijk is eerlijk, het design zal voor veel potentiële klanten doorslaggevend zijn. Ook de toekomstige achterbankpassagiers zullen in acht genomen moeten worden, want de DS5 is achterin niet uitgesproken ruim. Een bestuurder van 1.85 zal met een even lange achterpassagier achter zich geen dikke vrienden worden. Aan de andere kant is de DS5 behoorlijk praktisch, de zitting van de achterbank klapt (in delen) voorover waardoor een lange, vlakke laadvloer ontstaat. Tel daarbij de ver naar achter doorgetrokken daklijn op en ziedaar een onverwacht praktische pakezel. De tildrempel is weliswaar hoog, maar dat is letterlijk overkomelijk.