Bon bon
Toen de eerste officiële foto's van de DS5 verschenen waren de lovende kritieken niet van de lucht. Over smaak valt niet te twisten, maar desondanks lijkt het autominnend publiek tamelijk eensgezind over het uiterlijk van de DS5. Maar weinig auto's zijn in staat de aandacht zo naar zich toe te trekken als de DS5 dat kan. Zet 'm op een willekeurige parkeerplek, en je hebt geheid aanspraak, in real-life komt het ontwerp van de DS5 erg goed uit de verf. Á propos verf: het kleurenpalet voor de carrosserie is beperkt tot acht tamelijk ingetogen kleuren, het is jammer dat enkele frivole kleuren die Citroën beschikbaar heeft voor de DS3 niet voor de 5 beschikbaar zijn. Mooi rood is ook voor de DS5 niet lelijk.
Hoewel het eigenzinnige ontwerp alom in de smaak valt, is er een stylingkenmerk dat reden tot discussie is: de verchroomde lijst die van de koplampen tot de buitenspiegels loopt. De grens tussen kunst en kitsch is soms flinterdun, maar deze sierlijst is wel uniek voor de DS5, het is het meest in het oog springende item wanneer je de auto en profil bekijkt. De luchthappers in de zijkanten van de voorbumper zijn geen kitscherige versiersels, ze laten daadwerkelijk lucht door en leiden dit langs de voorwielen. Of dit ook werkelijk aerodynamische voordelen oplevert is ons niet bekend.
De achterzijde is laag, breed en stoer. Achter de verchroomde sierdelen in de achterbumper gaan daadwerkelijk twee uitlaatmonden schuil. De DS5 heeft twee achterramen, een kleine die volledig verticaal staat en een grote die nagenoeg horizontaal ligt. Het staande achterruitje heeft 's werelds kleinste ruitenwisser en het effect is, zoals te verwachten is, nihil. Het had Citroën gesierd als ze hier een onconventionele oplossing voor bedacht hadden. Een wisser die in de breedte over de ruit beweegt zou helemaal des Citroëns zijn en bovendien een stuk effectiever zijn dan dit exemplaar. Hier heeft de vorm overduidelijk geprevaleerd boven de functie en dat is in dit geval best jammer. Dat het zicht in de binnenspiegel door het fraaie ontwerp maar zo zo is, daar kunnen we nog mee leven, maar zodra het achterruitje smerig wordt - en dat wordt 'ie - dan zie je werkelijk geen fluit. Voor het overige kan het design van de achterzijde onze volmondige goedkeuring wegdragen, de drie led-slierten in de achterlichten maken de DS5 in het donker al van verre herkenbaar.