Citroën DS5 200 THP Sport Chic

Arnold van Schepen - 28 februari 2012

Venijn in de staart

Voor passagiers kan de start van een DS5 een interessant schouwspel zijn. Als het contact wordt ingeschakeld komt het instrumentarium met een klein lichtshowtje tot leven, na een tweede druk op de startknop volgt een fluisterstille stationairloop waarna het head-up display tevoorschijn komt. Wie interessant wil doen kan vervolgens de rollo's van de panoramadaken met de schakelaars in het plafond openen, je waant je een echte verkeersvlieger. In de Sport Chic zijn de voorstoelen zevenvoudig instelbaar en voorzien van een handmatig instelbare zitvlakverlenging. Ze zitten aangenaam stevig, maar missen enige zijdelingse steun. Het nappaleer is vrij glad waardoor een paar stevige zijwangen goed van pas komen als enige bochtsnelheid gewenst is. Citroën heeft veel werk gemaakt van de geluidsisolatie in het interieur, zo zijn de zijruiten gelamineerd om geluid van buitenaf zo goed mogelijk te dempen. En hoewel de stationair draaiende motor in het interieur nagenoeg onhoorbaar is, is er een zoemtoon hoorbaar. We hebben even moeten zoeken naar de bron, maar uiteindelijk bleek het de projector van de head-up display te zijn.

De DS3 en DS4 hebben we leren kennen als auto's die zijn afgesteld op een sportieve rijstijl, en binnen de kortste keren wordt duidelijk dat Citroën die lijn heeft doorgetrokken naar de DS5. Sterker nog, de DS5 is behoorlijk straf geveerd. Overhellen in bochten doet 'ie nauwelijks en oneffenheden in het wegdek zullen je ook niet ontgaan. Zeker niet wanneer je gezeten bent op de achterbank, want de achteras is nog stugger geveerd en steviger gedempt dan de vooras. Overgangen in het wegdek, zoals van klinkers op asfalt, of bij bruggen worden met een flinke stoot aan de carrosserie doorgegeven. Wat ons betreft had dat wel wat minder gekund. Sterker nog, de DS5 was een uitgelezen kans geweest om de kennis en kunde met hydropneumatische vering te etaleren. Hoe eigenzinnig het in- en exterieur ook zijn, de onderhuidse techniek is up-to-date, maar ook erg conventioneel. Designtechnisch heeft Citroën zich met de DS-serie volledig hervonden, het zou mooi zijn als de hydropneumatische onderstellen ook hun weg naar de DS'en zouden vinden.

200 pk
275 Nm
235 km/h
8,2 s
7,5 (6.7) l/100km
155 g/km
D
22%
€ 34.550
€ 44.885
€ 823 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Toyota Prius Plug-in Dynamic Business

  • Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium

  • Opel Ampera

  • Chevrolet Volt Base

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium

  • Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line

  • Opel Insignia 2.0 SIDI 4x4 Cosmo OPC Line

  • 2016 - DS 5 BlueHDi 150 Chic