Citroën DS5 200 THP Sport Chic

Arnold van Schepen - 28 februari 2012

Ware schoonheid...

In tegenstelling to zijn kleinere DS-broers heeft de DS5 een compleet eigen dashboard meegekregen. De bestuurder kijkt uit op drie displays waarvan de middelste uitgerust is met een wijzernaald. Wanneer het contact ingeschakeld wordt, uiteraard via een startknop, wordt de achtergrondverlichting ingeschakeld en doet de wijzernaald van het middelste instrument een needle-sweep. Links een digitale toerenteller, in het midden een analoge en digitale snelheidsmeter en rechts het beeldscherm van de boordcomputer. De snelheidsmeter laat aan duidelijkheid niet te wensen over met zijn dubbele indicatie, de toerenteller daarentegen wel. Je kunt niet in een oogopslag het toerental aflezen, maar goed, de THP 200 in onze testauto heeft plenty koppel en vermogen, een echte noodzaak om op het toerental te letten is er dan ook niet. De middenconsole is breed en ligt erg schuin, maar de knoppen liggen prima onder handbereik. Vier grote draaiknoppen en 25 kleine knopjes zijn over een redelijk groot oppervlak verdeeld waardoor het geen janboel is geworden, je bent er zo aan gewend.

Achter de versnellingspook is de bediening voor de radio/navigatie ondergebracht, een bekend systeem uit de PSA-schappen met een logische bediening. De zes knoppen aan weerszijden zijn voor de raambediening en de vergrendeling van de portieren en achterste ramen. De positionering hiervan is wel even wennen, als nieuwbakken DS5 rijder grijp je aanvankelijk vaak naar het bestuurdersportier om een raampje te openen. Zodra je bedenkt dat de knop daarvoor achter de pook zit, grijp je vaak een tweede keer mis, in plaats van het bestuurdersraam gaat het raam linksachter open. Maar goed, na een paar weken zit dit ook wel in je systeem. Helemaal leuk zijn de knoppen op het plafond, deze bedienen het head-up display en de rollo's van de drie glazen daken. Hoewel, het gehele dak is van glas en van binnenuit is dit verdeeld over de voor- en achterpassagiers. Links en rechts voorin een afzonderlijk dakraam, en achterin één breed raam.

200 pk
275 Nm
235 km/h
8,2 s
7,5 (6.7) l/100km
155 g/km
D
22%
€ 34.550
€ 44.885
€ 823 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Toyota Prius Plug-in Dynamic Business

  • Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium

  • Opel Ampera

  • Chevrolet Volt Base

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium

  • Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line

  • Opel Insignia 2.0 SIDI 4x4 Cosmo OPC Line

  • 2016 - DS 5 BlueHDi 150 Chic