Mazda 3 1.6 CiTD Business

- 2 maart 2012

Weer eens wat anders

We vroegen ons af wat de beweegredenen zouden kunnen zijn om in het middenklasse segment niet te kiezen voor een Mazda3. Na een week onderweg te zijn geweest met deze auto, begrijpen we beter waarom deze auto het een stuk minder goed doet dan zijn directe concurrenten. Allereerst moet je houden van het uitgesproken design van het buitenste van de Mazda. Ten tweede is het interieur verouderd, al is de bediening logisch en werkt alles zo als het het moet doen. Het grootste nadeel is echter toch de motorisering van deze testauto. Al valt deze auto met deze diesel - voorlopig nog - in de 20% bijtellingscategorie, het rauwe geluid bederft het zeer prettige weggedrag van de auto. Mocht je dit geluid voor lief willen nemen, dan is de Mazda3 zeker geen slechte keuze. Het is eens weer wat anders dan een Golf of een Astra, maar hij biedt grotendeels dezelfde kwaliteiten.

  • Uitgesproken design
  • Strak weggedrag
  • 20% bijtelling
  • Rauw motorgeluid
  • Verouderd interieurdesign
  • Matige materialen in het interieur
115 pk
270 Nm
186 km/h
11,0 s
6,5 (4.3) l/100km
115 g/km
F
22%
€ 19.490
€ 25.490
€ 467 / maand
€ 290 - € 309 / kwartaal
  • Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High

  • Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher

  • Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Elegance

  • Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive

  • Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive

  • Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • Nissan Pulsar DIG-T 115 Connect Edition

  • Skoda Octavia 1.2 TSI Ambition Businessline

  • 2021 - Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • 2019 - Mazda 3 SkyActiv-G 122 hatchback

  • 2016 - Mazda 3 Skyactiv-D 1.5 Skylease GT

  • 2013 - Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M

  • 2009 - Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • 2009 - Mazda 3 2.2 CiTD Business+

  • 2007 - Mazda 3 MPS

  • 2006 - Mazda 3 1.6 S-VT Executive