Aston Martin V8 Vantage

- 24 mei 2006

De techniek

De auto is gebouwd volgens het monocoque-principe, bekend uit de racerij. Hierbij wordt niet gebruik gemaakt van een bestaand onderstel waarop een andere carrosserie geplaatst wordt, maar het is een compleet verlijmd aluminium onderstel speciaal ontworpen voor de V8 Vantage. De Engelsen noemen het zelf ook wel 'The tub', het onderstel is als het ware een complete kuip in plaats van enkel wat frames. Er is gebruik gemaakt van een lijmtechniek om de delen tot een geheel te maken, omdat dit een grotere torsiestijfheid tot gevolg heeft dan wanneer er gelast is.

De drijvende kracht achter deze Vantage is de 4.3 V8 die 380 pk aan vermogen in huis heeft. Het kale buitenhuis van het blok is geleend van de Engelse broer Jaguar, maar dat is dan ook het enige. Verder is het compleet eigen werk van Aston Martin. Het is overigens 'gewoon' een atmosferische motor, dus zelfs zonder turbo's of compressors komt die 380 pk tot stand. De motor is een zogenaamde mid/front-engine, dat wil zeggen dat het blok niet helemaal voorin de auto ligt, maar net een stuk daarachter. Dit heeft tot gevolg dat het gewicht meer tussen de wielen komt te liggen, wat uiteindelijk het weggedrag alleen maar ten goede komt. Een ander belangrijk punt van de motor is dat deze gebruik maakt van zogenaamde 'dry sump'-smering, de olie wordt hierbij onder hoge druk door de motor geleid. Dit heeft twee voordelen, namelijk enerzijds dat er geen groot oliecarter onder het blok hoeft te liggen en het blok dus lager in de auto kan komen te liggen en anderzijds dat de olietoevoer geen hinder heeft van een klotsend vloeistofniveau bij het stevigere gooi- en smijtwerk.

Bij de techniek en plaatsing van de motor is dus al erg goed nagedacht over het effect van de plaats van de massa, maar niet alleen daar. De ontwerpers hebben in deze auto de totale verdeling nagenoeg optimaal gekregen. 49% van het gewicht bevindt zich voor in de auto en dus 51% achterin, maar nog belangrijker: 85% van het totaalgewicht bevindt zich tussen de voor- en achteras en dat is natuurlijk heel erg gunstig voor het weggedrag met name in bochtige gedeelten.

380 pk
410 Nm
280 km/h
5,0 s
onb (17.2) l/100km
358 g/km
G
22%
€ 146.700
€ 146.700
€ 2.690 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Ferrari 412

  • Porsche 911 Carrera 4S

  • Porsche 911 GT3

  • Audi R8 4.2 FSI quattro

  • Porsche 911 Turbo

  • Corvette C6 CoupĂ©