Het exterieur
Van buiten is de V8 Vantage natuurlijk onmiskenbaar een Aston Martin. Met name de bekende grille en het algehele lijnenspel zijn kenmerken van de hedendaagse Aston Martins. Ook aan de buitenkant is enkel gekozen voor echte kwaliteit, waar je zelfs in een dure limousine nog een kunststof grille en plastic merkbadge op de auto hebt zitten, is deze auto voorzien van aluminium lamellen in de grille en is het logo met de hand geëmailleerd.
De vlak liggende koplampen vormen één geheel met het aërodynamische plaatwerk aan de voorkant. De daklijn is ook geoptimaliseerd voor zo min mogelijk luchtweerstand. De druppelvorm die daarvoor zorgt loopt aan de achterkant uit in een klein spoilertje om voor wat meer druk op de achterwielen te zorgen. De smalle zijramen en een scherpe vouw in het plaatwerk die uit de retro luchtinlaat ontspringt, benadrukken nog eens de sportieve aanblik die de auto heeft. Het gepatenteerde zijspiegeldesign is erg mooi, maar wellicht nog belangrijker is dat het zicht vanuit de auto daardoor erg goed is. Met name 'de bocht inkijken' kan nu erg goed aangezien er geen 'montagedriehoekje' meer in het zicht zit zoals bij veel andere auto's. De deuren worden geopend met de in de carrosserie verzonken handgrepen. Wanneer de deur volledig openstaat zal deze in een hoek van 12 graden omhoog staan om onaangenaam contact met hoge stoepranden en dergelijke te voorkomen, iets wat toch een risicootje is met zo'n lage auto. De achterkant wordt gekenmerkt door de bijzonder gevormde achterlichten en de dikke uitlaten aan beide kanten die bijna verzonken zijn in de carrosserie.
Het plaatwerk dat gebruikt is, is deels van aluminium en deels van composiet. Met deze materialen is bezuinigd op het totaalgewicht van de auto. Alle delen worden handmatig geassembleerd. Deze V8 Vantage is gespoten in de kleur 'Tungsten Silver'. An sich is dit zomaar een nietszeggend detail, maar als duidelijk wordt hoeveel werk er in dat spuiten zit is het al een iets ander verhaal. Dat is namelijk een werkje dat in totaal zo'n 50 uur in beslag neemt en wat in zijn geheel met de hand gedaan wordt. Daarnaast worden alle delen in een sessie gespoten om zelfs ook maar het kleinste kleurverschil te voorkomen. Ter vergelijking: de totale (robotische) assemblage van een Mercedes SL kost slechts 45 uur.