Kia Rio 1.1 CRDi Super pack

Arnold van Schepen - 4 februari 2012

Goede wil

Maar welke invloed heeft het rijden op snelwegtempo op het rijgedrag, en bovenal: het verbruik van de Rio? Daags na onze rit langs de Friese elfsteden hebben we half Nederland doorkruist en daarbij telkens de maximum snelheid aangehouden, over een afstand van 160 km konden we 50 km met 130 km/u rijden. Na het aftanken kwam het gemiddeld verbruik uit op 1:17. En het rijgedrag? Heel volwassen, dankzij de lange wielbasis. Uiteraard moet het motortje even werken om op tempo te komen, maar zodra de 120 / 130 op de teller staat houdt het blokje het tempo urenlang vol. Net als de inzittenden, dankzij de rust en ruimte in het interieur.

De Rio 1.1 CRDi overtuigt met gemak, op enkele details is hij voor verbetering vatbaar, maar daarmee begeven we ons op het terrein der muggenzifters. Zuinig rijden kan 'ie ook, maar daarvoor moet de bestuurder wel een beetje moeite doen. De opgaven uit de folder zul je niet halen, maar 1:22 is goed te doen. Het is een kwestie van "willen is kunnen". En Kia zelf heeft laten zien wat je met die mindset kunt bereiken.

  • Laufkultur motor
  • Uitrusting
  • Rijgedrag
  • Zicht rondom
  • Niet helemaal kraakvrij
  • 17 inch velgen een maatje te groot
75 pk
170 Nm
158 km/h
16,1 s
4,6 (3.6) l/100km
94 g/km
D
22%
€ 15.790
€ 20.295
€ 372 / maand
€ 290 - € 309 / kwartaal
  • Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI

  • Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive

  • Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

  • Honda Jazz 1.4i Elegance

  • Renault Zoe Zen

  • Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

  • Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Dynamic

  • 2018 - Kia Rio 1.0 T-GDI ExecutiveLine

  • 2015 - Kia Rio 1.2 CVVT DynamicLine

  • 2011 - Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack

  • 2005 - Kia Rio 1.4i 16v LXE Airco