Concessies doen?
In de vorige rijtest merkten we al op dat alleen milieutechnische en financiƫle voordelen niet voldoende zijn om kopers naar de showroom te lokken. Het oog wil ook wat en als we een blik op het Nederlandse wegennet werpen, zien we de nodige Rio's van de derde generatie rijden - steevast met het EcoDynamics embleem op de kofferbak. Het is duidelijk dat het ontwerp in de smaak valt. Maar het aantal Rio's valt echter in het niet bij het totaal aan Polo BlueMotions en daar wil de Kia importeur wat aan doen. In de eerste plaats door de Rio van een riante standaarduitrusting te voorzien en in de tweede plaats te anticiperen op de wijzigingen in de belastingwetgeving. Wat dat laatste betreft; Kia is er in geslaagd om de uitstoot van de Rio 1.1 CRDi nog verder te beperken. De eigenaar moet hiervoor wel concessies doen door bij warm weer zelf de ramen open te draaien; airco en elektrische raambediening ontbreken namelijk op die uitvoering.
Van de warmte hadden wij gedurende de testperiode geen last, een paar nachtjes matige vorst en de elfstedenkoorts dienden zich aan. Met de opwarming van de aarde loopt het gevoelsmatig niet zo'n vaart en met de Elfstedentocht ook al niet. Toch reden we de tocht der tochten, bij wijze van zuinigheidsproef, om te kijken of Kia's kleine driecilinder zijn belofte waar kan maken.