Mazda 2 1.3hp BiFuel GT-M

- 6 november 2011

Snel terugverdiend

Voor de meerprijs van 1.000 euro - ten opzichte van de benzinegestookte 1.3 met 84 pk - krijg je een LPG-tank, betaal je geen wegenbelasting meer en valt de auto in de 14% bijtellingscategorie. Of deze meerprijs gerechtvaardigd wordt door de besparing op belasting en brandstof, wordt mede bepaald door het aantal kilometers dat met de auto wordt gereden. Met de huidige verschillen tussen bezine en LPG - LPG kost gemiddeld zo'n 90 cent per liter minder - ligt het omslagpunt voor de keuze voor de BiFuel al binnen de 20.000 km in totaal, waarbij het niet hoeven te betalen van de wegenbelasting nog niet is meegerekend. Hoewel de concurrentie met eenvoudigere toepassingen, zoals de al genoemde kleine dieselmotoren, dezelfde fiscale voordelen behalen, kosten de betreffende modellen - met een vergelijkbare uitrusting - aanzienlijk meer dan de geteste Mazda2. Al met al is de BiFuel een welkome aanvulling op het programma van de Mazda2, welke zeker gezien de rijke standaarduitrusting en concurrerende prijs hoge ogen zal gaan gooien in het B-segment.

  • Strakke vormgeving
  • Goedkoop rijden op LPG
  • Binnenruimte
  • Matige kwaliteit materiaalgebruik
  • Smalle stoelen
  • Zijwindgevoelig
84 pk
121 Nm
172 km/h
13,6 s
6,1 (6.5) l/100km
110 g/km
C
22%
€ 15.790
€ 15.990
€ 293 / maand
€ 238 - € 251 / kwartaal
  • Nissan Micra 1.2 DIG-S Tekna

  • Chevrolet Aveo 1.4 16v LS

  • Fiat Panda CNG TwinAir Turbo 80 CNG Lounge

  • Hyundai i20 1.4i i-Catcher

  • Suzuki Swift 1.2 Exclusive

  • Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Gold

  • Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • Dacia Sandero 0.9 TCe 90 Lauréate

  • Peugeot 206+ 1.4 XS

  • 2024 - Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura

  • 2020 - Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury

  • 2015 - Mazda 2 1.5 90 pk GT-M

  • 2011 - Mazda 2 1.3hp TS+

  • 2007 - Mazda 2 1.5 Executive

  • 2006 - Mazda 2 1.4i Première