Andere heren, andere wetten
Nissan bewandelt een andere weg dan andere autofabrikanten om tot een geringer brandstofverbruik te komen. De meeste merken baseren hun downsizemotor op een verkleinde viercilinder. De afname van de cilinderinhoud wordt gecompenseerd door een turbo te monteren. De gedachte hierachter is dat een kleine motor 80% van de tijd voldoende capaciteit heeft, en wanneer het nodig is, plenty vermogen kan leveren dankzij de beademing van de turbo. Nissan beredeneert het anders: een cilinder minder, is een kostganger minder. Om toch tot een hoog relatief vermogen (pk per liter) te komen, is de compressieverhouding stevig opgevoerd. Het nadeel hiervan, hogere pompverliezen, ondervangt Nissan door de kleptiming volgens het Miller-principe toe te passen. De inlaatklep blijft dan open staan terwijl de compressieslag al begonnen is. Om te voorkomen dat de vers aangevoerde lucht weer via de inlaat verdwijnt, wordt deze onder druk naar binnen gepompt. Daarvoor dient de compressor. Het vermogen van de DIG-S komt vooral uit de hoge compressieverhouding, en in tweede instantie door hulp van de compressor.