Snel, maar een beetje braaf
De hoogste tijd om de feiten te laten voor wat ze zijn en de weg op te gaan om te doen waar Alfa Romeo de Giulietta QV voor bedoeld heeft: rijden. Daar laat de vlotte Italiaan zien dat het vergelijk met de GTA in de praktijk mank lijkt te gaan. Tijdens het rijden in de QV ontbreekt de echte GTA-sensatie namelijk een beetje. Da's ergens niet zo vreemd, want qua karakter haalt een vierpitter - hoe goed, want dat is de TBi zeker, ook - het nooit bij een brullende, gierende V6. Vergis je niet: met 235 pk onder de kap is het allerminst behelpen, maar de 1.750 TBi maakt van de Giulietta QV niet zo'n wild beest als de V6 dat met de 147 GTA deed. Begon het feest in die GTA pas hoog in de toeren, de Giulietta vindt het al welletjes geweest nog voordat de 6.000 rpm op de toerenteller staat. Daaronder vormt de QV echter een serieuze bedreiging voor menig hot hatch. De motor is vlot bij de les en terwijl je met een ferme duw in je (fraaie!) sportstoel wordt gedrukt, verdwijnt de Giulietta QV met grote stappen richting horizon. Voor je het weet, jaag je de Giulietta daarbij naar hoogst illegale snelheden, want iedere vorm van snelheidsbesef ontgaat je aan boord van de snelle QV. Geluiden van buitenaf worden keurig geïsoleerd en ook het toch al zo tamme motorgeluid dringt nauwelijks naar binnen. Een domper voor wie het GTA-gevoel van weleer wil herbeleven, maar het maakt de Giulietta wel tot een prettige auto voor alledaags gebruik.
Lexus CT 200h
Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline
Mercedes-Benz A-Klasse 180 CDI BlueEFFICIENCY Style
Seat Leon Cupra R
Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Oro
Volkswagen Golf GTD DSG
Ford Focus Electric Titanium
Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
MINI Countryman Cooper D Chili
Volvo V40 D2 Summum
Volkswagen e-Golf
Citroën DS4 1.6 THP 200 Sport Chic