Imposante cijfers
Werp een snelle blik op de specs en je begrijpt direct waarom velen in de top-Giulietta de opvolger van de 147 GTA zien. De prestaties van beide auto's ontlopen elkaar namelijk nauwelijks. Een onderling vergelijk laat zien dat het vermogen van 235 pk dicht in de buurt komt van de 250 pk in de GTA. Met 340 Nm aan koppel overtreft de Giulietta z'n voorganger zelfs, al is het verschil niet schokkend. De snelheidsprijs gaat weer naar de GTA, die vanuit stilstand een halve seconde sneller de 100 bereikt dan de QV (6,8 seconden) en een verwaarloosbaar hogere topsnelheid heeft. Cijfers waaruit je kunt opmaken dat beide auto's elkaar niet veel toegeven, en daar houden de overeenkomsten ook gelijk ongeveer op - motorisch althans. Imponeerde de 147 GTA nog met een machtige, atmosferische 3.2 V6, de Giulietta is meer van deze tijd en maakt minstens zoveel indruk door vergelijkbare prestaties te halen uit een geblazen motorblok dat bijna half zo groot is. Beide krachtige motoren, maar met een totaal verschillend karakter, waarbij vooral het verbruik de grote winnaar is van de downsizetechniek die in de Giulietta is toegepast. Joeg de GTA er nog iedere 8 kilometer een liter benzine doorheen, de Giulietta zou je met een liter een keurige 5 kilometer verder kunnen brengen. Wij kwamen met een gemiddeld verbruik van 1 op 12 bij een bewuste rijstijl aardig in die buurt.
Lexus CT 200h
Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline
Mercedes-Benz A-Klasse 180 CDI BlueEFFICIENCY Style
Seat Leon Cupra R
Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Oro
Volkswagen Golf GTD DSG
Ford Focus Electric Titanium
Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
MINI Countryman Cooper D Chili
Volvo V40 D2 Summum
Volkswagen e-Golf
Citroën DS4 1.6 THP 200 Sport Chic