Ruimte voor verbetering
Ondanks het korte tijdsbestek waarin we de 1 Serie konden rijden, viel wel een aantal zaken op die voor verbetering in aanmerking komen. De ruitenwissers zijn te duidelijk hoorbaar in het interieur, het aanhoudende omslaan van de wisserbladen mag niet hoorbaar zijn in een auto van een premiummerk. Op de snelweg valt op dat er veel rijgeluiden hoorbaar zijn, andere C-segmenters zijn op dit vlak merkbaar stiller. Hoewel de versnellingsbak met zijn overbrengingsverhoudingen prima is afgestemd op de motor, is het schakelgevoel erg kunstmatig. De klik die je voelt bij het inleggen van een versnelling is gevoelsmatig afkomstig vanonder de schakelcoulisse, en niet vanaf de bak zelf. Wat verder opvalt is dat de versnellingspook bij stationair toerental in neutraal staat te trillen. Spijkers op laag water? Nee, uit alles blijkt dat BMW de kunst van het autobouwen tot in perfectie beheerst, daardoor vallen deze kleinigheden des te meer op. Kleinigheden die je een voorserie-auto kunt vergeven, maar daarvoor konden we geen aanwijzingen vinden.

Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

Peugeot 308 1.6 eHDi Active

Chevrolet Cruze 2.0D LTZ

Fiat Bravo 1.4 MultiAir Sport

Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

Seat Leon 1.4 TSI FR








