BMW 1 Serie 116i Urban Line

Arnold van Schepen - 7 september 2011

Ruimte voor verbetering

Ondanks het korte tijdsbestek waarin we de 1 Serie konden rijden, viel wel een aantal zaken op die voor verbetering in aanmerking komen. De ruitenwissers zijn te duidelijk hoorbaar in het interieur, het aanhoudende omslaan van de wisserbladen mag niet hoorbaar zijn in een auto van een premiummerk. Op de snelweg valt op dat er veel rijgeluiden hoorbaar zijn, andere C-segmenters zijn op dit vlak merkbaar stiller. Hoewel de versnellingsbak met zijn overbrengingsverhoudingen prima is afgestemd op de motor, is het schakelgevoel erg kunstmatig. De klik die je voelt bij het inleggen van een versnelling is gevoelsmatig afkomstig vanonder de schakelcoulisse, en niet vanaf de bak zelf. Wat verder opvalt is dat de versnellingspook bij stationair toerental in neutraal staat te trillen. Spijkers op laag water? Nee, uit alles blijkt dat BMW de kunst van het autobouwen tot in perfectie beheerst, daardoor vallen deze kleinigheden des te meer op. Kleinigheden die je een voorserie-auto kunt vergeven, maar daarvoor konden we geen aanwijzingen vinden.

136 pk
220 Nm
210 km/h
8,5 s
7,5 (5.5) l/100km
129 g/km
D
22%
€ 27.950
€ 27.950
€ 512 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line

  • Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction

  • Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

  • Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • Chevrolet Cruze 2.0D LTZ

  • Fiat Bravo 1.4 MultiAir Sport

  • Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense

  • Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive

  • Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive

  • Seat Leon 1.4 TSI FR

  • 2020 - BMW 1 Serie 118i Luxury Line

  • 2015 - BMW 1 Serie 116d EfficientDynamics Edition Executive

  • 2012 - BMW 1 Serie 114i Business +

  • 2008 - BMW 1 Serie Cabrio 125i High Executive

  • 2008 - BMW 1 Serie Coupé 123d High Executive

  • 2007 - BMW 1 Serie 118i High Executive