Capabel onderstel
Een prettige zitpositie achter het bekende, een o zo fijne BMW-stuurwiel is zo gevonden. Voet op de koppeling, drukje op de startknop en off we go... Al tijdens de eerste meters valt de stand van de voorruit op. Voor een moderne auto staat deze opmerkelijk steil. Het is niet hinderlijk en evenmin van invloed op de overzichtelijkheid. De 1.598 cc grote Twin Power Turbo levert in de 116i 136 pk en 220 Nm. Het maximum koppel is tussen 1.350 en 4.300 toeren voorhanden en maakt de basismotor tot een soepele machine. Maar hij maakt de 1 Serie niet tot een snelle auto; het leeggewicht bedraagt 1.365 kilo. De afdeling Efficient Dynamics en de afdeling Leichtbau hebben elkaar blijkbaar nog niet gevonden. Hier is nog wel de nodige besparing te halen. Ondanks dat is de rij-ervaring conform verwachting: de besturing is direct en niet te licht of te zwaar: precies goed. De gasrespons is lekker vlot: zonder aarzeling pakt de motor op en bouwt mooi zijn vermogen op. Dit is te danken aan de twin-scroll turbo die al bij heel lage toerentallen in actie komt en voor een constante vermogensopbouw zorgt. De bekende "duw in de rug" blijft achterwege, de vermogensafgifte wordt door de bestuurder, en niet door de techniek bepaald.
Na een aantal kilometers over binnenwegen rijden we via een lange doordraaier de snelweg op. Even snel een paar verzetten terug schakelen en het gas erop levert geen spektakel op. Daarvoor schieten de 136 pk's te kort, maar ook het onderstel is er niet van onder de indruk. Het wordt al snel duidelijk: de basismotorisering is voor de modale bestuurder niet ondermaats, terwijl het onderstel een geweldige overcapaciteit heeft, geheel des BMW's.
Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport
Peugeot 308 1.6 eHDi Active
Chevrolet Cruze 2.0D LTZ
Fiat Bravo 1.4 MultiAir Sport
Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 145 MIVEC Intense
Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive
Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive
Seat Leon 1.4 TSI FR