Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Connect Edition

Arnold van Schepen - 23 juli 2011

Wegrijhulp

Bij het wegrijden vanuit stilstand komt het motormanagement op een opmerkelijke manier in actie. Op het aangrijpingspunt van de koppeling wordt het toerental opgevoerd tot 1.100 toeren. Opmerkelijk, want een diesel, ook al is die van bescheiden formaat, heeft normaal bij stationair toerental genoeg koppel om zonder horten of stoten weg te rijden. Bij de Corsa EcoFLEX ligt dat anders, hoewel de koppeling zeer goed te doseren is, is het koppel beneden de 1.100 toeren blijkbaar onvoldoende om zonder afslaande motor weg te rijden. Rolt de auto eenmaal, dan mag de rechtervoet het weer overnemen. Ook bij het achteruitrijden meent het motormanagement extra gas te moeten geven. Zelfs al rolt de auto en volstaat het stationair toerental, het motormanagement is consequent en blijft het toerental op 1.100 houden. Meewarige blikken bij het achteruit inparkeren zijn het gevolg wanneer blijkt dat de bestuurder geen bejaarde of beginnend bestuurder is.

Het gemis aan koppel bij lagere toerentallen speelt de Corsa ook parten in de eerste drie versnellingen. Die zijn tamelijk lang, logisch in het geval van de ecoFLEX, maar niet lekker afgestemd op de vermogensopbouw. Op papier bereikt de motor bij 1.750 toeren zijn maximum koppel van 190 Nm, maar gevoelsmatig piekt het koppel een kleine 200 toeren later. De toerenval in de eerste drie versnellingen is circa 1.000 toeren. Wie schakelt bij 2.500 toeren komt midden in het turbogat bij 1.500 toeren terecht. Met 30 km/u door de woonwijk in de derde versnelling is not done. Zelfs in de tweede versnelling houdt de trekkracht dan niet over.

Maar goed, bereikt de toerentellernaald het getal "20" dan gaat de EcoFLEX van jetje. Opschakelen bij 3.000 toeren en de prestaties en het vlotte uiterlijk zijn weer met elkaar in overeenstemming. De ecoFLEX is voorzien van een slimme schakelindicator. Deze geeft alleen het advies om op te schakelen wanneer je te lang in een te lage versnelling rijdt. Even doortrekken leidt dus niet onherroepelijk tot een irritant knipperende indicator. Een voorbeeld voor andere merken.

95 pk
190 Nm
177 km/h
12,3 s
4,6 (3.5) l/100km
95 g/km
D
22%
€ 14.895
€ 19.410
€ 356 / maand
€ 257 - € 272 / kwartaal
  • Fiat 500S 1.3 MultiJet 95 S

  • Suzuki Swift Sport 1.6

  • Fiat Punto Evo 1.4 Multiair Turbo Sport

  • Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure

  • Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive

  • Renault Clio TCe 90 Expression

  • Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm ECO

  • Ford Fiesta 1.6 Sport

  • 2020 - Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line

  • 2015 - Opel Corsa OPC 1.6 Turbo Performance Pack

  • 2015 - Opel Corsa 1.0 Turbo 115pk Cosmo OPC Line

  • 2012 - Opel Corsa OPC Nürburgring Edition

  • 2007 - Opel Corsa 1.3 CDTi Cosmo

  • 2006 - Opel Corsa 1.2i-16V Enjoy