Oude bekende
Zo mogelijk nog belangrijker dan de looks is de aandrijflijn van een hete hatchback. Aan de basis van de Polo GTI ligt de 1.4 TSI, die 180 pk aan vermogen en een koppel van 250 Nm op de voorwielen loslaat. Het is een oude bekende, die we eerder in de Skoda Fabia RS aan de tand voelden en die ook de Spaanse neef van de GTI, de Seat Ibiza Cupra, voortstuwt. De 1.4 beschikt over zowel een turbo als een compressor, wat 'm over een breed toerengebied bijzonder gretig maakt. Binnen 7 tellen snelt de Polo de '100' voorbij, om het pas bij 230 km/h voor gezien te houden. Op papier keurige cijfers, maar één essentieel ingrediënt van een hot hatch ontbreekt: beleving. De Polo doet z'n werk in alle rust en dankzij het laagtoerige karakter van de TSI zul je nooit getrakteerd worden op een lekkere, jankende roffel, maar hooguit op een diepe brom bij volgas. Op lange afstanden kan dat des te prettiger zijn, maar wil je de GTI rijden zoals 'ie in essentie is bedoeld, dan mis je simpelweg de puurheid, de snelheidsbeleving, de sensatie van een echte hot hatch.
Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse
Peugeot 208 GTi 1.6 THP
Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2
Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic
Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Sport
Renault Clio RS 2.0 16V
Abarth Grande Punto 1.4 16v T-Jet EsseEsse
Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde
Opel Corsa OPC Nürburgring Edition
Ford Fiesta 1.6 Sport
MINI Cooper D 1.6 16V Chili
2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats
2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI
2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus
2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG
2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline
2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion
2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline