Oude bekende
Zo mogelijk nog belangrijker dan de looks is de aandrijflijn van een hete hatchback. Aan de basis van de Polo GTI ligt de 1.4 TSI, die 180 pk aan vermogen en een koppel van 250 Nm op de voorwielen loslaat. Het is een oude bekende, die we eerder in de Skoda Fabia RS aan de tand voelden en die ook de Spaanse neef van de GTI, de Seat Ibiza Cupra, voortstuwt. De 1.4 beschikt over zowel een turbo als een compressor, wat 'm over een breed toerengebied bijzonder gretig maakt. Binnen 7 tellen snelt de Polo de '100' voorbij, om het pas bij 230 km/h voor gezien te houden. Op papier keurige cijfers, maar één essentieel ingrediënt van een hot hatch ontbreekt: beleving. De Polo doet z'n werk in alle rust en dankzij het laagtoerige karakter van de TSI zul je nooit getrakteerd worden op een lekkere, jankende roffel, maar hooguit op een diepe brom bij volgas. Op lange afstanden kan dat des te prettiger zijn, maar wil je de GTI rijden zoals 'ie in essentie is bedoeld, dan mis je simpelweg de puurheid, de snelheidsbeleving, de sensatie van een echte hot hatch.

Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse

Peugeot 208 GTi 1.6 THP

Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2

Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic

Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Sport

Renault Clio RS 2.0 16V

Abarth Grande Punto 1.4 16v T-Jet EsseEsse

Mercedes-Benz A-Klasse Coupé A150 Avantgarde

Opel Corsa OPC Nürburgring Edition

Ford Fiesta 1.6 Sport

MINI Cooper D 1.6 16V Chili

2018 - Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats

2014 - Volkswagen Polo BlueMotion 1.4 TDI

2013 - Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus

2010 - Volkswagen CrossPolo 1.2 TSI DSG

2010 - Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

2009 - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

2007 - Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion

2006 - Volkswagen Polo 1.4 Trendline


