Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium

Harold Rolloos - 18 december 2010

Cliché

Het is lastig om niet in clichés te vervallen, maar we kunnen er gewoon niet omheen: de alom geprezen rijeigenschappen van de Mondeo. Ford heeft dit namelijk dondersgoed in de gaten. De middenklasser stuurt heerlijk direct, vrij scherp en in de bochten ligt de auto als een blok op de weg dankzij het instelbare onderstel, waarbij onze voorkeur uitgaat naar de sportstand. De demping is in die hoedanigheid vrij stug zonder het nodige comfort te verliezen. Deze eigenschappen maken de van Mondeo een echte kilometervreter. De 140 pk sterke diesel pakt lekker vroeg op en is krachtig genoeg om de Mondeo vlot van z'n plek te stuwen, al produceert hij wel aardig wat lawaai dat pas op de snelweg naar de achtergrond verdwijnt. Nieuw in de Mondeo is de Powershift-transmissie, waar we al eerder in de S-Max en Galaxy mee kennismaakten. Ook in Fords middenklasser ontpopt deze bak met dubbele koppeling zich tot een soepel schakelende automaat. Enig puntje van kritiek is dat het schakelen van verzet soms een fractie te langzaam gaat. Een automaat met dubbele koppeling draagt natuurlijk bij aan een gunstig verbruik. En inderdaad, na een week kwam het testverbruik uit op een keurige waarde van 1 op 17.

140 pk
320 Nm
205 km/h
10,2 s
5,9 (5.6) l/100km
149 g/km
E
22%
€ 26.971
€ 48.115
€ 882 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Opel Ampera

  • Citroën DS5 200 THP Sport Chic

  • Toyota Prius Plug-in Dynamic Business

  • Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line

  • Chevrolet Volt Base

  • 2020 - Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line

  • 2016 - Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale

  • 2015 - Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2015 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium

  • 2011 - Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium

  • 2008 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • 2007 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia

  • 2006 - Ford Mondeo Wagon 1.8i-16V Platinum