Cliché
Het is lastig om niet in clichés te vervallen, maar we kunnen er gewoon niet omheen: de alom geprezen rijeigenschappen van de Mondeo. Ford heeft dit namelijk dondersgoed in de gaten. De middenklasser stuurt heerlijk direct, vrij scherp en in de bochten ligt de auto als een blok op de weg dankzij het instelbare onderstel, waarbij onze voorkeur uitgaat naar de sportstand. De demping is in die hoedanigheid vrij stug zonder het nodige comfort te verliezen. Deze eigenschappen maken de van Mondeo een echte kilometervreter. De 140 pk sterke diesel pakt lekker vroeg op en is krachtig genoeg om de Mondeo vlot van z'n plek te stuwen, al produceert hij wel aardig wat lawaai dat pas op de snelweg naar de achtergrond verdwijnt. Nieuw in de Mondeo is de Powershift-transmissie, waar we al eerder in de S-Max en Galaxy mee kennismaakten. Ook in Fords middenklasser ontpopt deze bak met dubbele koppeling zich tot een soepel schakelende automaat. Enig puntje van kritiek is dat het schakelen van verzet soms een fractie te langzaam gaat. Een automaat met dubbele koppeling draagt natuurlijk bij aan een gunstig verbruik. En inderdaad, na een week kwam het testverbruik uit op een keurige waarde van 1 op 17.
2020 - Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line
2016 - Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale
2015 - Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium
2015 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi 150pk Titanium
2011 - Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium
2008 - Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack
2007 - Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
2006 - Ford Mondeo Wagon 1.8i-16V Platinum