Opel Meriva 1.3 CDTi ecoFLEX Cosmo

Pawel Piotrowski - 20 november 2010

Nog meer ruimte dan voorheen

Gelukkig zijn de vertrouwde positieve eigenschappen van de Meriva gebleven. Het interieuraanbod is door de gegroeide wielbasis zelfs iets toegenomen en ook het comfortniveau is merkbaar verbeterd. Opel levert tegen een meerprijs van € 495 ergonomische comfortstoelen voorin die door de diverse instelmogelijkheden perfecte ondersteuning bieden. Door de brede wangen zit het tevens goed met de zijdelingse steun. Het is wel curieus dat Opel voor een in hoogte verstelbare passagiersstoel alsnog € 150 durft te vragen. Keerzijde van de ergonomische stoelen is dat de kaartvakken en vliegtuigtafeltjes aan de rugleuningen komen te vervallen, maar ach, hoe vaak gebruik je die wiebelige plastic ondingen nou echt? Wat je veel vaker zult gebruiken is de verstelbare FlexSpace achterbank, een geniaal systeem dat in de vorige Meriva debuteerde. De achterstoelen zijn niet alleen in de lengte verschuifbaar, maar ook in de breedte. De derde zitplek gaat dan wel verloren, in plaats daarvan komt wel een handige middenarmsteun tevoorschijn. Zodoende kan er naar behoefte de bagage- of beenruimte vergroot worden, maar het is dus ook mogelijk om met twee personen achterin comfortabel te kunnen zitten. De genialiteit zit vooral in het bedieningsgemak en de vereiste handelingen om een bepaalde stoelconfiguratie te bereiken. Een minpunt zijn hier weer die vermaledijde rails van het FlexRail systeem. Deze lopen zo ver door dat er praktisch geen beenruimte voor de middelste passagier overblijft.

95 pk
180 Nm
165 km/h
14,5 s
6,2 (4.7) l/100km
119 g/km
F
22%
€ 17.995
€ 27.920
€ 512 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Lancia Musa 1.4 16v Platino

  • Ford B-Max 1.0 100pk Titanium

  • Mitsubishi i-MiEV

  • Fiat 500L Twinair Turbo 105 Lounge

  • Nissan Cube 1.6 ZEN

  • Renault Kangoo Be Bop 1.6 16v Fun

  • 2008 - Opel Meriva 1.6 Twinport Cosmo