On-Duitse vormgeving
Puur afgaand op het uiterlijk van de Meriva zou je kunnen denken dat de begeerde titel reeds in kannen en kruiken is. De Meriva is namelijk van hetzelfde laken een pak als de Insignia en Astra. In tegenstelling tot het suffe oude model oogt de Meriva nu zelfverzekerder en brutaler, hoewel de vrouwelijke 'Oriental Blue' lak dat laatste weer afzwakt. De grote Astra-koplampen lijken enigszins verdwaald op de kleine Meriva-koets, maar na een tijdje went het nieuwe gezicht. Daar dragen ook de grotere buitenmaten aan bij. Zo is de Meriva zowel in de lengte gegroeid als in de breedte. Het is niet langer het hoge en smalle bejaardenbakje van weleer, maar een modern gelijnde MPV met leuke details. Neem bijvoorbeeld de knik in de raamlijn. Citroën paste zo'n trucje al eerder succesvol toe op de C4 Picasso. Ook de achterklep heeft speelse lijnen die de Duitse strengheid van weleer doorbreken en als klap op de vuurpijl heeft de Meriva nu zogenoemde FlexDoors. De achterdeuren openen in tegenovergestelde richting en vergemakkelijken daarmee de instap aanzienlijk. Een enorm gedurfde stap die zeker niet past in het hokje van strenge Duitse vormgeving.