Audi A8 4.2 TDI Pro Line +

- 28 oktober 2010

Vertrouwd

Echt revolutionair is de nieuwe A8 niet; hij heeft niets dat we in andere auto's niet eerder zagen. Toch denken we wel dat hij de komende jaren bij de tijd kan blijven. Hij is voorzien van de laatste, maar tegelijk redelijk beproefde, technieken en rijdt voor een auto van dit formaat behoorlijk dynamisch. Het belangrijkst is echter dat de A8 je een vertrouwd en veilig gevoel geeft. Alles steekt perfect in elkaar, de bediening van de belangrijkste systemen is logisch en ook op het gebied van rijeigenschappen zijn er geen verrassingen.

Als 4.2 TDI biedt de A8 een overdaad aan vermogen, maar ook aan rust, want je hoeft maar een klein deel van het vermogen aan te spreken om toch redelijk vlot te kunnen optrekken. Met bizar lage toerentallen zoef je geruisloos over de snelweg. Uiteraard levert de meer bescheiden zescilinder diesel ook prima prestaties en is zo'n achtcilinder nooit écht nodig. Desalniettemin heeft het ook wel wat om een onnodig grote motor in het vooronder te hebben liggen. Je rijdt immers geen A8 om genoegen te nemen met de basiskeuze.

  • Krachtige en zuinige motor
  • Actieve veiligheidssystemen
  • Gebruiksvriendelijk
  • Weinig beleving
  • Prijzige opties
350 pk
800 Nm
250 km/h
5,5 s
7,4 (7.6) l/100km
199 g/km
E
22%
€ 95.200
€ 164.009
€ 3.007 / maand
€ 562 - € 606 / kwartaal
  • Jaguar XJ 5.0 Portfolio LWB

  • Lexus LS 600hL President Line

  • Mercedes-Benz S-Klasse S400 Hybrid Lang

  • Porsche Panamera S Hybrid 3.0 V6

  • Lexus LS 600h L President

  • BMW ActiveHybrid 7 Lang

  • Volkswagen Phaeton V8 Highline Lang

  • BMW 7 Serie 740i High Executive

  • 2014 - Audi A8 Lang 4.2 V8 TDI quattro Pro Line plus

  • 2013 - Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line +

  • 2012 - Audi A8 Hybrid Pro Line +

  • 2010 - Audi A8L 6.3 W12 quattro

  • 2008 - Audi A8 2.8 FSIe Pro Line +