Verbluffend
In het kader van rijgemak speelt de motor ook een belangrijke rol. Het achtcilinder dieselblok zorgt met zijn motorvermogen van 350pk en trekkracht van maar liefst 800nm dat de A8, die toch een gewicht van bijna 2 ton in de schaal legt, aanvoelt als een middenklasser. Het gemak waarmee deze auto versnelt is werkelijk verbluffend en voelt bijna onnatuurlijk. Met constante snelheid over de snelweg razen is helemaal een peulenschil voor de 4.2 TDI, dat blijkt ook uit de toerentallen: bij 170km/h wijst de toerenteller nog geen 2.000tpm aan.
Los van de motorisering is de nieuwe A8 een auto die zich zeer eenvoudig laat rijden. Ondanks zijn afmetingen is hij erg wendbaar en de besturing is relatief licht, maar wel met voldoende gevoel. De achttraps automaat doet zijn werk goed; hij schakelt soepel en hij reageert snel genoeg, maar niet nerveus, op het gaspedaal. Eén verbeterpuntje: wanneer je bijvoorbeeld richting een rood verkeerslicht rijdt dat opeens op groen springt, dan zit er tussen het afremmen en weer optrekken een iets te lang 'twijfelmomentje'.
De laatste jaren is er steeds meer nadruk op het milieu gekomen en moet je als bezitter van een grote auto je keuze steeds vaker verantwoorden. Het is goed om te weten dat de A8, mede dankzij de relatief lichte bouw en de efficiënte automaat, behoorlijk zuinig is. De achtcilinder motoren hebben een C-label, de zescilinders zelfs een B-label. Ons testverbruik kwam op een zeer bescheiden 7,4 liter, maar hierbij moeten we wel vermelden dat dit voornamelijk buiten de spits is gerealiseerd en met een rustige rijstijl.