Intuïtief
Wat steeds weer een uitdaging is bij topklasse limousines: hoe zorg je dat je de talloze functies kunt bedienen met zo min mogelijk knoppen, maar wel op een intuïtieve en snelle manier. Een nieuwe oplossing heeft Audi gevonden met het touch pad; een aanraakgevoelig schermpje, zoals bij een laptop, waarmee bijvoorbeeld plaatsnamen kunnen worden ingevoerd in het navigatiesysteem. In de praktijk blijkt het trefzeker te werken, maar niet heel snel te gaan. Gelukkig blijven er alternatieven, zoals spraakbesturing of de bekende MMI-knop.
Naast het bedieningsgemak is er uiteraard ook aan het rijgemak gedacht. Systemen als active cruise control, side assist en night view zorgen dat de bestuurder constant wordt geïnformeerd over de verkeerssituatie. Met pre safe, een systeem waarbij sensoren de situatie inschatten, wordt zelfs actief geanticipeerd op mogelijke ongevallen. Deze systemen hebben we allemaal al eens eerder gezien in andere auto's, maar in de A8 blijken ze betrouwbaar en nauwkeurig te werken en dat hebben we wel eens anders gezien.
Zo werkt met name active cruise control heel prettig in de A8. Hij schat snelheidsverschillen goed in, hij trekt vloeiend op na een 'pre safe' remingreep en hij remt niet plotseling af wanneer je wordt ingehaald door een snellere auto; dan staat hij tijdelijk een korte volgafstand toe. Verder toont het systeem dat verkeersborden herkent en de maximumsnelheden weergeeft op het navigatiescherm vrijwel altijd de juiste snelheid. Enkele jaren geleden bleek dit in andere auto's nog lastig te zijn, toen was de getoonde snelheid vaak maar in de helft van de gevallen correct.