Göteborg
Na twee dagen in Stockholm vertrekken we in de richting van Göteborg en wederom delen we de reis in tweeën, met een stuga-overnachting halverwege. Onderweg verdiepen we ons eens goed in de Ford Eco Mode, het systeem dat bestuurder moet bewegen zuiniger te rijden. Er wordt aangestuurd op drie vlakken: vroeg opschakelen, goed anticiperen en zo min mogelijk korte ritjes. In het dunbevolkte Zweden scoren we eenvoudig de maximale score (vijf bloemblaadjes!), maar in het drukkere Nederland zal dit een grotere uitdaging zijn en kan de Eco Mode goed van pas komen.
Wel had de schakelindicator iets intelligenter mogen zijn. Het is louter een ‘opschakelindicator’, terwijl het in sommige situaties juist gunstiger is om in een lagere versnelling te blijven rijden of zelfs terug te schakelen. Op de glooiende binnenwegen was de maximale snelheid regelmatig 70km/h en dan is het bergop efficiënter en prettiger om niet in de hoogste versnelling te rijden. In de buurt van Göteborg vullen we de tank voor de tweede keer. Daarna rijden we door naar de havenstad. Geen stad om een hele vakantie door te brengen, maar we kunnen ons er prima een dagje vermaken.
Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive
Mazda 3 2.2 CiTD Business+
Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento
Subaru Impreza XV 2.0R AWD
Citroën C4 2.0 HDi Exclusive
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive
Nissan Leaf
Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line
Peugeot 308 GTI
Kia cee'd 1.6 CRDi Premium Pack
2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
2018 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 182 ST-Line
2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS
2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium
2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium
2013 - Ford Focus Electric Titanium
2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost