Sportieve allrounder
Vorig jaar werd de 2.0 CiTD reeds vervangen door een krachtigere 2.2 CiTD met naar keuze 163 of 185 paarden onder de kap. Beide versies zijn alweer gemoderniseerd en er is tevens een nieuwe basisdiesel met 129pk en 340Nm aan het gamma toegevoegd. Voor Nederland wordt verwacht dat de Mid Power met 163pk en 360Nm het meest populair zal zijn. Net als de High Power beschikt deze nu over een kleinere turbo met een aanzienlijk lagere massatraagheid. Daarmee is het fikse turbogat gereduceerd en begint de Mid Power vanaf 1.500 toeren te versnellen. Vanaf stilstand trekt de Mazda 6 dan ook beduidend soepeler op. Het karakter is minder explosief dan voorheen en het koppel wordt nu over een breder toerengebied uitgesmeerd. Tussen 1.800 en 3.000 toeren staat het volledige koppel paraat om een snel inhaalmanoeuvre in te zetten. Door de gunstige spatiëring van de zesbak hoeft men daarbij niet vaak terug te schakelen. Op de heuvelachtige Catalaanse wegen bleef het gemiddelde verbruik volgens de boordcomputer op een nette waarde van 6,0 liter steken. Potentiële kopers kunnen deze allrounder in Nederland alleen als TS, Business of Business+ bestellen, waarbij de laatste uitvoering qua uitrusting aardig in de buurt komt van de door ons gereden Duitse GT-M.
Op de wegen rondom Barcelona is de Mazda 6 in zijn element. Op de bochtige trajecten laat de besturing zich van haar sportieve kant zien. Deze is niet te sterk bekrachtigd en geeft de stuurcommando’s nauwkeurig aan de vooras door. Ook het onderstel is sportief getint. De Mazda helt gering over en blijft lang in balans. Op nat en glad Spaans asfalt is er van onderstuur dan ook nauwelijks sprake, zelfs niet als we provoceren. Onze grootste kritiek op het onderstel van de Mazda 6 was het matige comfort. Door een gewijzigde wielophanging en nieuwe bevestigingen van veerpoten is daar met de facelift verandering in gekomen. De Mazda voelt minder stoterig aan en heeft bovendien een verfijndere stabiliteit. Met name op de lange snelwegen is de auto beduidend minder nerveus en spoort eenvoudiger rechtuit. Comfort- en veiligheidsverhogend is tevens het RVM systeem dat we al uit de Mazda 3 kennen. Een lampje in het spiegeldriehoek waarschuwt de bestuurder op tijd wanneer een auto in de dode hoek zit of daarin dreigt te komen. Om het gemak verder te verhogen zijn alle Mazda’s vanaf het TS niveau met een Hill Holder uitgerust. Een automaat is op de dieselversies daarentegen niet verkrijgbaar.
2019 - Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature
2015 - Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+
2013 - Mazda 6 2.0 SkyActiv-G GT-M
2013 - Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack
2009 - Mazda 6 2.0 S-VT TS
2008 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business
2006 - Mazda 6 MPS
2006 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring