Audi S4 3.0 TFSI quattro Pro Line

Michel van Breugel - 25 januari 2010

Serieus meetbaar

Met zijn agressievere voorkomen schuift de S4 zijn prestaties niet onder stoelen of banken. Met deze koppendraaier kan je serieus meekomen met auto's uit diverse snelle renstallen. Het geluid dat de S4 in eerste instantie genereert is niet het meest indrukwekkend. De vier uitlaatpijpen laten wat geroffel de vrije loop, maar echt onder de indruk raken we er nog niet van. Wanneer de drieliter op bedrijfstemperatuur is zoeken we meer de onderkant van het gaspedaal op. Teleurstellend kunnen we zijn prestaties allerminst noemen. Optrekken gaat met groots gemak waarbij de zesbak zich stevig en direct laat schakelen.

De magische knoppen van de Drive Select geven de sedan ook daadwerkelijk een ander karakter. Dit is vooral in de demping merkbaar. Tussen Comfort en Dynamic zijn de korte en lange oneffenheden anders te beredeneren. Met het winterse weer tijdens onze testperiode was de Quattro-aandrijving een fijne bijkomstigheid. Het vermogen gaat in deze versie van de Quattro standaard naar alle vier de wielen en bij gripverlies naar alle wielen die grip hebben. Het geluid van de TFSI valt iets tegen, helemaal in vergelijking met het vorige model met de V8. Vergelijken met de V8 van bijvoorbeeld de M3 kunnen we hem dus niet, waardoor de Audi zich bij voorhand al in een andere categorie laat plaatsen. Dit is ook wat ons de gehele testperiode bezig hielt. De S4 is snel, maar niet erg snel. Het rijden is een attractie, maar geen grote sensatie...

333 pk
440 Nm
250 km/h
5,1 s
11,9 (9.7) l/100km
225 g/km
G
22%
€ 72.580
€ 104.453
€ 1.915 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Lexus IS-F 5.0 V8

  • Mercedes-Benz C 63 AMG

  • 2019 - Audi A4 40 TFSI

  • 2013 - Audi RS 4 4.2 FSI

  • 2012 - Audi A4 2.0 TDIe Limousine

  • 2009 - Audi A4 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2008 - Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2008 - Audi A4 2.0 TDI Pro Line

  • 2007 - Audi A4 1.8T Advance

  • 2006 - Audi A4 Avant 2.0 TDI Pro Line