Terug naar de zescilinder
Zoals gezegd vervalt de heerlijk V8. Er wordt nu, net als in de S4 die werd geproduceerd van 1997 tot 2001, gebruik gemaakt van een zescilinder in V-vorm. In dit model had deze een inhoud van 2.7-liter en was voorzien van een dubbele uitlaatgassenturbo. Het huidige TFSI-blok heeft een inhoud van 3.0 liter en maakt gebruik van een mechanische turbo, een compressor. Hiermee is 440 Nm voorhanden vanaf 2.500 toeren, het vermogen bedraagt 333 pk. Door toepassing van dit kleinere blok is het mogelijk geweest de krachtbron verder naar achteren te plaatsen zodat het zwaartepunt nu 60% vóór en 40% achter is. De TFSI is standaard voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak, optioneel kan de S4 geleverd worden met een 7-traps S-Tronic met dubbele koppeling. Met de handbak spurt de S4 in 5,1 seconden van stilstand naar 100 km/h waarna het feest bij 250 km/h (elektronisch) ophoudt.
Ook deze laatste generatie S4 is uitgerust met een Quattro-vierwielaandrijving. Standaard op deze Duitser is Drive Select. Hiermee worden de schakelmomenten, de bekrachtiging van de besturing en de gaspedaalrespons gewijzigd met één druk op de knop. Keuze is er uit Comfort, Auto of Dynamic. Optioneel leverbaar is het actieve QuattroSport achterdifferentieel. Het differentieel geleidt supersnel zijn krachten naar het buitenste wiel bij het nemen van bochten. Hiermee wordt ondermeer de stabiliteit verhoogt in de bochten.