Intelligent Stop & Go
Vooralsnog is de i30 Blue alleen in combinatie met de 1.4 CVVT-motor leverbaar en dat is dan ook de motor waarmee wij rijden. Met 109pk is hij voor een basismotor opvallend pittig; het standaardsprintje is binnen 12 seconden geklaard en de top bedraagt een nette 187km/h. Het vermogen komt pas bij hoge toerentallen vrij en daardoor zul je intuïtief ver doortrekken in de versnellingen. De Blue is echter een zuinigheidsmodel en het is dus de bedoeling om juist vroeg op te schakelen. Standaard is deze uitvoering uitgerust met ISG; intelligent stop & go. Dit systeem schakelt de motor uit wanneer de auto stilstaat, om hem vervolgens meteen weer te starten als de koppeling wordt ingedrukt.
Dankzij ISG komt de i30 Blue ruim een kilometer verder met elke liter benzine en krijgt hij een A- in plaats van een B-label. Het verbruik had echter nog lager kunnen zijn. Zo is de vijfde versnelling heel kort. Hierdoor maakt de motor bij 120km/h bijna 4.000 toeren en dat is niet gunstig voor het verbruik. Verder ontbreken typische zuinigheidsgadgets als een schakelindicator en cruise control. Desalniettemin is het verbruik keurig, we kwamen met een zuinige rijstijl zelf iets onder het opgegeven verbruik van 5,8 liter per 100km. Om de Blue-modellen meer bekendheid te geven organiseert Hyundai een zuinigheidswedstrijd, waarbij sommige deelnemers een opmerkelijk laag verbruik behaalden.
Door zijn lange wielbasis, prettige stoelen en soepele onderstel rijdt de i30 CW heerlijk comfortabel. Windruis en bandengeluiden blijven altijd op de achtergrond, alleen bij hogere snelheden gooit de hoogtoerige motor roet in het eten. De wegligging is vooral veilig en neem je een bocht toch iets te snel, dan is hij ook eenvoudig te corrigeren. Dat is mede te danken aan de stuurinrichting, die precies erg is, maar jammergenoeg weinig weerstand biedt. Het koppelingspedaal had ook wat meer tegendruk mogen bieden, het aangrijpingspunt is namelijk lastig aan te voelen. Met de veiligheid zit het wel snor; de i30 kreeg 5 NCAP-sterren en heeft standaard zes airbags. ESP is alleen standaard bij de duurste uitvoering.
2020 - Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
2018 - Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium
2017 - Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition
2015 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition
2013 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Magine
2012 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher
2012 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher
2009 - Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion
2007 - Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher