Mid-power
Mazda laat de nieuwe 3 – naast de twee carrosserievarianten – ook met diverse motoren naar Nederland komen. Voor de particuliere markt wordt veel verwacht van de 1.6 liter benzine, welke tevens de basismotor is. Ook kan er een 2-liter besteld worden, zowel met als zonder automaat. Op dieselgebied worden hoge verkoopaantallen verwacht uit de hoek van de 2.2 CiTD’s. Deze is in twee varianten leverbaar, met 150pk (mid-power) en met 185pk (high-power). Naast deze diesel is er ook nog een door PSA en Ford ontwikkelde 1.6 liter leverbaar.
Het koppel van de gereden mid-power 2.2 liter bedraagt 360 Nm en is beschikbaar van 1.800 tot 2.600 tpm. De krachtbron reageer fanatiek en gooit zijn vermogen met genoegen op de voorwielen. Tijdens het rijden valt op dat het volle vermogen er pas boven de 2.000 toeren echt lekker bij komt, daaronder blijft het toch doods. De duw in de rug is boven dit toerental dan ook zeer nadrukkelijk aanwezig. Als het vermogen eenmaal aanwezig is gaat de Japanner dan ook met grote stappen. De kracht van het blok lijkt zich lineaire op te bouwen en verricht zijn taak zeer soepel. Boven de 3.500 toeren valt wel op dat de fut er alweer aardig uit is. Bijtijds schakelen lijkt dus het devies te zijn bij de 3, maar ook hier zullen we niet rouwig om zijn, de vijfversnellingsbak van de Mazda is heerlijk te beroeren. De verzetten zijn erg dicht op elkaar geplaatst waardoor het wel snel schakelen is, maar waardoor er ook vergissingen kunnen ontstaan. De korte slagen die de bak maakt komen het algehele sportieve gevoel van de Mazda 3 helemaal ten goede.
De dieselmotor maakt tijdens het rijden opvallend weinig geluid. Het geluid wat waarneembaar is komt van de Toyo banden welke standaard onder de 3 zijn gemonteerd. Niet zoals bij de vorige generatie wordt gebruik gemaakt van het onderstel van de Focus, maar deze '3' heeft een in eigen huis ontwikkeld onderstel waarvoor niets meer dan lof. Tijdens het rijden laat de lachende 3 je eveneens lachen door dit fijne onderstel. De 3 kleeft aan het asfalt maar is toch goed voorspelbaar. Het gevoel in het stuurwiel is zeer communicatief en geeft een goede tegendruk door aan de bestuurder. Het dynamische rijgedrag van de 3 is goed uitgebalanceerd en evenwichtig. Putten en kleine oneffenheden worden gevoelloos weggewerkt en bezorgen de bestuurder geen hoofdpijn. Grotere oneffenheden zijn merkbaar, maar niet hinderlijk. De prestaties van deze krachtbron mogen er best zijn en maken van de 3 een meer dan gemiddelde middenklasser. Ondanks het regelmatig afroepen van het vermogen heeft het verbruik ons positief verrast. De fabrieksopgave haalt de Mazda niet, maar een gemiddeld verbruik van 6,6/100km is een prima score.
Ford Focus 1.6 TDCi Econetic Trend
Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive
Nissan Leaf
Toyota Prius 1.5 HSD Business
Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento
Subaru Impreza XV 2.0R AWD
Citroën C4 2.0 HDi Exclusive
Peugeot 308 GTI
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive
Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line