Verschillende gezichten
De Mazda 3 is deze keer niet gebaseerd op het onderstel van de Ford Focus, zoals het vorige model, maar heeft een geheel in eigen huis ontwikkeld onderstel meegekregen. Aan de basis kan het dus niet liggen. De optische wijzigingen van de nieuwe Mazda 3 zijn niet schokkend, maar zeker noemenswaardig. De carrosserie heeft scherpe lijnen meegekregen, maar is zoals gezegd meer op de Mazda 6 gebaseerd. Hierdoor ligt de nadruk meer op sportiviteit. Aan de voorzijde lijkt de Japanner een grote glimlach te trekken, maar met een agressief tintje. In het ‘gapende’ gat zit de luchtinlaat waar omheen flink gebruik is gemaakt van honingraat.
Mazda heeft twee gezichten op de 3 gezet, zo is er keuze uit de standaarduitvoering, maar ook uit een GT-M trim. Bij dit sportpakket komt alles net even wat beter uit de verf. Er is dan een onderbumper gemonteerd en de ronde mistlampen zijn in andere units bevestigd. Daarnaast is de achterbumper sportiever gevormd en staat de auto op standaard 17-inch lichtmetaal. Wanneer je de 3 vanaf de zijkant bekijkt lijkt deze nog het meest op de vorige generatie. Het vloeiende maar toch ook agressieve lijnenspel komt in deze grijze metallic kleur goed tot zijn recht. Aan de achterzijde vallen de lichtunits op die flink uit de carrosserie uitsteken. Het heldere glas geeft wel een sportieve en bijdetijdse look aan de achterzijde van de 3. Verder heeft de achterbumper een soort diffuser meegekregen van zwart plastic.
Ford Focus 1.6 TDCi Econetic Trend
Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive
Nissan Leaf
Toyota Prius 1.5 HSD Business
Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento
Subaru Impreza XV 2.0R AWD
Citroën C4 2.0 HDi Exclusive
Peugeot 308 GTI
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive
Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line