Business uitrusting
De sportieve aspiraties van het exterieur komen we ook in het interieur tegen. Vooral het dashboard heeft dezelfde, wat hoekige, belijning meegekregen Het oogt allemaal wel wat sober, het dashboard bestaat uit zwart plastic en ook de stoelbekleding is van een zwarte stof gefabriceerd. Aluminiumkleurige accenten in deurpanelen en het dashboard geven wat fleurigheid aan het geheel.
De materiaalkeuze is zonder meer goed gekozen, bijna Europees. Het dashboard ziet er gestructureerd en netje opgeruimd uit. Het stuurwiel herbergt veel functies, waaronder de afstelling van de radio/cd-speler, cruisecontrole en het navigatiesysteem, dat standaard in de Business+ is opgenomen. Het instellen van het systeem vanaf het stuurwiel heeft niet onze voorkeur, maar lijkt een kwestie van gewenning. De instelling van de radio/cd-speler spreekt voor zich en kan verder ingesteld worden op het dashboard. Daaronder is de bediening van de automatische airco gesitueerd wat zich goed laat bedienen.
Recht achter het – met leer beklede – stuur zijn drie klokken in ronde koepels gemonteerd welke wat ons betreft het design een beetje moet denken aan Alfa Romeo. De indeling van de klokken is goed en komt de afleesbaarheid ten goede. Onderin de middelste klok is de kilometer- en dagteller gesitueerd welke minder goed te lezen zijn als het stuur hoog is ingesteld. Over instellen gesproken, om een fijn positie achter het stuurwiel te krijgen zullen er geen uren voorbij gaan. Het stuur en de stoelen zijn goed naar wens in te stellen. De enige echte opmerking betreft de voorstoelen die we kunnen maken zijn de (te) korte zittingen, overigens typerend voor Japanse automobielen.
De 3 biedt voorin veel ruimte wat ons erg kan bekoren. Helaas valt de ruimte achterin wat tegen. Bij een bestuurder met een lengte van circa 1.90 meter is het lastig achterin plaats te nemen. De beenruimte houdt niet over, hoofdruimte is er wel voldoende. Verder typeert de achterbank zich door de vlakke zittingen. Ook zal de vijfde inzittende dit smalle plekje zo kort mogelijk willen bezitten. De bagageruimte is voor deze klasse voldoende met zijn 340 liter waarbij de ruimte te vergroten is tot 1.360 liter als de bank wordt neergeklapt. De gereden Mazda 3 is een Business+ welke enkele interessante extra’s biedt. Zo zijn de belangrijkste toevoegingen een maatje groter lichtmetaal gemonteerd, BOSE Sound System, een cd-wisselaar en MP3 functie, bluetooth telefoon, stoelverwarming voor, parkeersensoren achter, het navigatiesysteem en het Rear Vehicle Monitoring-systeem (RVM).
Ford Focus 1.6 TDCi Econetic Trend
Citroën C4 Berline 1.6 THP Exclusive
Nissan Leaf
Toyota Prius 1.5 HSD Business
Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento
Subaru Impreza XV 2.0R AWD
Citroën C4 2.0 HDi Exclusive
Peugeot 308 GTI
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir Distinctive
Skoda Octavia 2.0 TDI Ambition Business Line