Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline

- 5 april 2009

Los geht’s

Onze comfortabele posities ingenomen hebbend, is het rond half zeven ’s ochtends tijd om te vertrekken. De afgetankte Passat geeft vanwege een flinke snelwegrit de dag ervoor een actieradius aan van 1.450 km. Een bemoedigende waarde. Uiteraard zakt die waarde de eerste kilometers binnen de bebouwde kom snel. Ook al houd je je goed aan de schakeladviezen en laat je het start-/stopsysteem bij verkeerslichten zijn werk doen, je hebt nu eenmaal te maken met veel snelheidswisselingen en dat kost relatief veel brandstof.

Gelukkig stabiliseert de actieradius zich zodra we buiten de bebouwde kom terecht komen. De wegen zijn zo vroeg in het weekend nog lekker rustig en het eerste gedeelte verloopt dan ook zeer voorspoedig. Bij Bad Oeynhausen waar de E30 de bekende onderbreking heeft, moet het gas er even af, maar verder kunnen we tot de eerste stop bij Hannover gestaag doorrijden met de cruise control op 130 km/u. Het gemiddelde verbruik staat dan op 4,9 liter per 100 km en we liggen dus prima op schema.

Na het benen strekken en bakje koffie wordt het tijd voor de tweede helft van de heenreis. Nog steeds zijn de snelwegen mooi vrij. Zelfs het aantal immer aanwezige Baustellen is tot het absolute minimum beperkt. Dat betekent dan ook dat de cruise control volop benut kan worden, wat het verbruik natuurlijk alleen maar ten goede komt. Het is een prettig werkende functie, op het wijzigen van de ingestelde snelheid na. Dit kan middels een tikje tegen de hendel met trappen van 10 km/u. Wil je een kleiner sprongetje maken, dan moet je de hendel vasthouden, dat druist erg tegen je gevoel in. Word je een keer opgehouden door een voorligger, dan gaat het vertragen en versnellen al gauw met grotere stappen dan nodig en prettig is. De concurrentie leert dat kleine stapjes en grote stappen op een handiger manier met hetzelfde stuurstengeltje gemaakt moeten kunnen worden. Hoe dan ook voelt de Passat zich erg op zijn gemak en in het weer vlakker wordende landschap zakt het gemiddelde verbruik zelfs al tot 4,8 liter per 100 km.

110 pk
250 Nm
196 km/h
11,9 s
5,0 (4.9) l/100km
129 g/km
E
22%
€ 27.050
€ 38.855
€ 712 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

  • Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport

  • Volvo V50 DRIVe 1.6D Start and Stop Momentum Edition II

  • Toyota Avensis Wagon 2.0 CVT Executive Business

  • Volvo V50 2.0D Momentum

  • Renault Laguna Estate 2.0 Turbo GT

  • Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium

  • Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD

  • Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq

  • Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique

  • 2020 - Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R

  • 2016 - Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline

  • 2015 - Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline

  • 2012 - Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TSI

  • 2011 - Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline

  • 2007 - Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business

  • 2006 - Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline